W Karpaczu dużo mówi się o cyfryzacji i nowych technologiach w ochronie zdrowia. Jak te kwestie na stałe wprowadzić do polskiego systemu po pandemii?
Faktycznie w czasie pandemii rozwiązania telemedyczne były odmieniane przez wszystkie przypadki. Udało się zaimplementować wiele rozwiązań, w tym kilka bardzo ciekawych systemów, jak aplikacja dotycząca szczepienia. Część z nich szybciej i lepiej niż w niektórych krajach Europy Zachodniej. Pandemia stała się katalizatorem cyfrowych przemian w ochronie zdrowia, pokazując, że digitalizacja jest nie tylko możliwa, ale też niezwykle ważna dla budowania odporności całego systemu, pozwalając sprawniej leczyć pacjentów.
Po dwóch latach ogromnej presji na sektor wychodzimy z pandemii, stawiając czoła kolejnemu militarnemu i politycznemu kryzysowi za naszą wschodnią granicą. Do tego dochodzi trend starzejącego się społeczeństwa i niestety rosnący problem niedoboru personelu medycznego. Może się okazać, że zaraz nie będzie komu opiekować się pacjentem. Tu po raz kolejny widzę szansę dla rozwiązań cyfrowych, telemedycznych, które są w stanie odciążyć kadrę medyczną chociażby od zadań administracyjnych, które mogą pochłaniać nawet 80 proc. czasu ich pracy. Jak pokazuje nasz raport Future Health Index 2022, polscy liderzy ochrony zdrowia są świadomi korzyści płynących z cyfryzacji, a rozwój infrastruktury technologicznej jest dla nich jednym z głównych priorytetów.
Mamy jednak bariery. Nie tylko prawne, ale też mentalne. Człowiek, który czuje dolegliwości, najbardziej zaufa lekarzowi, a nie maszynie.
Długą drogę przebędziemy, zanim będą leczyły nas algorytmy czy sztuczna inteligencja. Obecne rozwiązania wspierają procesy podejmowania decyzji klinicznych. Lekarz dostaje raport, który podpowiada rozwiązanie, czasem ścieżkę medyczną, ale to on decyduje. To lekarz wypowiada ostateczną diagnozę. Sztuczna inteligencja i algorytmy od dawna zresztą są obecne w wybranych rozwiązaniach, podpowiadając możliwości diagnostyczne. Ich rolą jest usprawnić i uspójnić proces diagnostyczny, a co za tym idzie, podnieść efektywność świadczeń. Polscy liderzy ochrony zdrowia dążą do wdrażania kolejnych innowacyjnych rozwiązań w swoich placówkach, a jednym z ich ważniejszych celów jest dołączenie do czołówki najnowocześniejszych świadczeniodawców.
Które z nowych technologii są możliwe do szybkiego i skutecznego wdrożenia w polskiej rzeczywistości?
Wiele rozwiązań telemedycznych już zostało wdrożonych i przyjęły się np. telekonsultacje, które odbywają się w różnych podmiotach medycznych.