Polska traci szansę na przyspieszenie rozwoju gospodarczego i przyciągnięcie zagranicznego kapitału – uważają organizacje przedsiębiorców zrzeszone w Kongresie Przedsiębiorczości. Ich zdaniem to efekt braku efektywnej promocji gospodarczej: 60 urzędów i instytucji, które zajmują się promocją, działa w sposób nieskoordynowany, a przeznaczane na promocję 100 mln zł rocznie nie przynosi oczekiwanych rezultatów.

Tymczasem według prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan Henryki Bochniarz bez promowania gospodarki Polska nie będzie w stanie efektywnie się rozwijać. – Obecne wyniki gospodarcze pozytywnie wyróżniają nas na tle innych. Powinniśmy to wykorzystać, bo taka sytuacja nie potrwa długo – powiedziała Bochniarz na poniedziałkowej konferencji prasowej.

[wyimek]100 mln zł wydawanych jest rocznie na promocję polskiej gospodarki. Bez efektów[/wyimek]

Przedsiębiorcy kolejny raz zaapelowali o przyjęcie przez rząd strategii promocji gospodarki, nad którą prace z niewiadomych powodów zostały zarzucone. W ubiegłym tygodniu pisała o tym „Rz”. Przedstawiciele biznesu domagają się także powołania wyspecjalizowanej agencji promocyjnej, która wspierałaby biznes i odpowiadając za cały system zagranicznej promocji gospodarczej, podlegałaby ministrowi gospodarki. Jej oddziałami zagranicznymi mogłyby się stać obecne wydziały promocji handlu i inwestycji działające przy polskich placówkach dyplomatycznych.

Podczas gdy promocja polskiej gospodarki kuleje, za granicą takie działania przynoszą wymierne zyski. W Wielkiej Brytanii wydaje się na promocję ok. 200 mln funtów rocznie, za to każdy tak zainwestowany funt przynosi 6 funtów zwrotu.