Rośnie liczba klientów biznesowych zmieniających sprzedawcę. Rośnie świadomość tego, że warto porównać oferty spółek energetycznych i negocjować z nimi poprawę warunków.
Dane dotyczące liczby klientów zmieniających sprzedawców prądu gromadzi Urząd Regulacji Energetyki (URE). Ostatnie jego analizy pokazują, że od stycznia do sierpnia liczba odbiorców przechodzących od jednego sprzedawcy energii do drugiego się potroiła. Według stanu na koniec sierpnia 2010 r. klienci zdecydowali się w tym roku na zmianę sprzedawcy ponad 4,5 tys. razy. Dla porównania, do końca 2009 r. liczba ta wynosiła blisko 1,5 tys.
Jak spółki energetyczne zdobywają nowych klientów? Oferują niższe ceny. Dużych zniżek w stosunku do swoich konkurentów nie są jednak w stanie dać, ponieważ rosną koszty produkcji energii elektrycznej. Są i inne sposoby, by oszczędzać na rachunkach za energię elektryczną – wystarczy zużywać jej mniej. Dlatego energetycy oferują potencjalnym klientom audyty, które pokazują, w którym miejscu ich działalności można zużywać mniej prądu.
W grę wchodzą również gwarancje, że cena energii nie zmieni się w ciągu określonego czasu. Jednak klienci nie są skłonni wiązać się umową np. na półtora roku, ponieważ liczą, że na rynku pojawią się w tym czasie bardziej korzystne dla nich oferty.
Dla dużych odbiorców, mających po kilkaset placówek, liczą się też uproszczenia w formalnościach. Chcą oni, by dla wszystkich punktów poboru energii dostawać jedną zbiorczą fakturę zamiast kilkuset odrębnych.