Leasing to nie tylko finansowanie

Decydujące będą dodatkowe usługi, jak pomoc w doborze sprzętu i zarządzanie nim. Dla leasingodawców to dodatkowe źródło przychodów – podkreśla prezes PKO Leasing Andrzej Krzemiński.

Aktualizacja: 17.08.2017 21:34 Publikacja: 17.08.2017 21:18

Leasing to nie tylko finansowanie

Foto: materiały prasowe

Rz: Firmy leasingowe przyciągają już nie tylko przedsiębiorców, ale też klientów indywidualnych, finansują też coraz bardziej nietypowe oraz mniejsze aktywa, jak rowery czy fotele do masażu. Jaki będzie leasing w przyszłości?

Obserwujemy już przesuwanie funkcji firm leasingowych. Są one już nie tylko dostawcą kapitału, ale też zapewniają szeroko pojęte usługi, których finansowanie jest jednym z elementów działania. Pozostałymi są pomoc firmie w doborze odpowiedniego sprzętu, jego sprowadzenie i dostosowanie, później utrzymywanie, zarządzanie wartością rezydualną, sprzedaż na rynku wtórnym czy ubezpieczenie. Przykładem jest biznes flotowy – klient potrzebuje np. 60 samochodów, my informujemy go, które auta warto kupić, negocjujemy później rabaty z dilerami, zarządzamy flotą – oponami, ubezpieczeniami, co wychodzi nam lepiej i taniej dzięki efektom skali. Do tego dochodzą dodatkowe funkcje, jak np. telemetria, czyli analizowanie ruchu tych pojazdów. Nie tylko same warunki finansowania i cena będą decydujące dla klientów, ale też dodatkowe usługi. Leasing to dość prosty produkt, dlatego staramy się go „opakować" w inne funkcje w poszukiwaniu dodatkowych przychodów. Poza tym dają one szansę leasingodawcom, aby się czymś wyróżnić. Sprzedaż leasingu w coraz większym stopniu będzie trafiała też do internetu.

Rynek leasingu w Polsce rośnie piąty rok z rzędu, i to w tempie dwucyfrowym, czterokrotnie szybszym niż wzrost PKB i kredytów inwestycyjnych. Co jest kluczem do sukcesu?

Duże znaczenie ma struktura rynku leasingu. Aż około 45-proc. udział mają w nim pojazdy do 3,5 tony, czyli jest to spora część rynku będąca jednocześnie inwestycją i konsumpcją. Wynika to z faktu, że około 50 proc. klientów tego segmentu stanowią mikrofirmy (do 5 mln zł obrotów rocznie), a wśród nich jest sporo jednoosobowych działalności gospodarczych. Nadal 60–70 proc. nowych samochodów w Polsce kupowanych jest przez firmy, a nie osoby fizyczne. Warunki makroekonomiczne sprzyjają, popyt wewnętrzny jest dobry, stopa bezrobocia jest niska, dochody rozporządzalne rosną, mikrofirmy mają się dobrze. Poza tym rośnie liczba i udział sprzedaży nowych aut zarówno przez osoby fizyczne, jak i firmy. Zmienia się też formuła finansowania z leasingu operacyjnego na modele abonamentowe czy najem długoterminowy, co powoduje częstszą zmianę samochodów przez klientów i podkręca sprzedaż. Dlatego lekkie pojazdy to koło zamachowe branży leasingowej.

Druga część rynku to środki transportu ciężkiego stanowiące ponad jedną czwartą sprzedaży.

W I półroczu ten segment zanotował mniejszą sprzedaż niż rok temu, ale ma on dobre perspektywy wzrostu, bo nadal trwa wymiana samochodów ciężarowych na spełniające najnowszą normę emisji spalin Euro 6 – dla przewoźników to opłacalne, bo takie samochody są bardziej ekonomiczne. Gospodarka Europy Zachodniej ma się dobrze, wschodnioeuropejska wychodzi z recesji, więc polscy eksporterzy wożą coraz więcej towarów i muszą zwiększać tabor. W tym segmencie są też np. autobusy dla transportu miejskiego – a tu tabor również będzie wymieniany – oraz wagony i lokomotywy.

Maszyny i urządzenia stanowią blisko 27 proc. rynku i segment ten wyraźnie rośnie. Jakie są perspektywy tej części rynku?

Wykorzystanie mocy produkcyjnych w Polsce według danych Narodowego Banku Polskiego wynosi około 83 proc., co w połączeniu z potencjałem wzrostu popytu na produkcję przemysłową i usługi oznacza boom inwestycyjny. Poza tym ten segment rynku leasingowego powinien rosnąć także dzięki uruchomieniu projektów unijnych i wzrostowi finansowania rynku rolnego.

Czy około 15-proc. wzrost rynku leasingu, spodziewany przez Związek Polskiego Leasingu w tym roku, jest do utrzymania w przyszłości?

Odpowiedź na to pytanie jest trudna, sami się zastanawiamy, jak długo będziemy mieć jeszcze szczęście rosnąć w dwucyfrowym tempie, kiedy inwestycje raz lekko spadają, raz rosną. Sytuacja gospodarcza w kraju jest dobra, nie widzimy istotnych zagrożeń. Widzę dużo pozytywnych elementów, które powodują, że mogę spokojnie oczekiwać, iż obsługiwane przez nas firmy – te małe i średnie, czyli nasi główni klienci – będą notowały wysoki popyt na swoje usługi i będą potrzebowały finansowania. Oczekiwane odbicie w inwestycjach prywatnych i publicznych tym bardziej wspomoże małe i średnie firmy pośrednio na nich korzystające, co dodatkowo napędzi też rynek leasingu.

Przejęcie Raiffeisen Leasing przez PKO Leasing wiosną tego roku było jedną z największych w ostatnich latach transakcji na polskim rynku leasingu. Czeka nas dalsza konsolidacja?

Dziesięć lat temu spotkałem się z prof. Leszkiem Balcerowiczem i opisałem mu rynek leasingu. Stwierdził, że czekają go wojna cenowa i konsolidacja. Tę pierwszą mamy już za sobą, druga nabiera tempa, bo to mocno kapitałochłonny rynek. Getin Leasing łączy się z Ideą Leasing, nasza grupa – to przykłady tego trendu. Aby liczyć się na rodzimym rynku, trzeba osiągać sprzedaż miesięczną ponad 600 mln zł. Dużych transakcji już się jednak nie spodziewam – nie widać, aby ktoś musiał pozbywać się swoich aktywów w Polsce. Jeśli będzie konsolidacja, to pewnie przez przejęcie portfeli albo skupowanie mniejszych firm.

PKO Leasing jest liderem rynku z blisko 13-proc. udziałem. Macie jeszcze apetyt na przejęcia?

Jako prezes tej spółki uważam, że mamy do tego możliwości, nasza grupa jest silna kapitałowo i warto korzystać z przewagi. Firmy leasingowe w Polsce są stabilne, mają zdrowe portfele, a w czasie kryzysu żadna z nich nie upadła, więc tutaj pojawia się pytanie, czy któraś z nich będzie chciała się sprzedać. Trzeba obserwować rynek.

Zwiększycie udziały w rynku?

Kiedy dowiedziałem się, że to PKO BP kupuje Raiffeisen Leasing Polska, pomyślałem, że idą nieograniczone możliwości. Grupa PKO Banku Polskiego, mająca ogromny udział w rynku przedsiębiorstw, daje nam duże możliwości rozwoju. Możemy oferować leasing istniejącym klientom banku, ale też my w firmie leasingowej mamy potencjał do ubankowienia naszych klientów. Po tych dwóch stronach tkwi ogromny potencjał synergii, a do tego mamy jeszcze faktoring, dużą agencję ubezpieczeniową i tworzymy duży biznes zarządzania flotą. Nie ma drugiej tak mocnej grupy w Polsce.

CV

Andrzej Krzemiński od kwietnia jest prezesem PKO Leasing. Przewodniczy Komitetowi Wykonawczemu Związku Polskiego Leasingu. W latach 2014–2017 prezes Raiffeisen Leasing Polska. Od 2012 do 2014 roku był wiceprezesem Deutsche Banku PBC. W latach 2005–2012 wiceprezes i prezes EFL. Pracował też w Credit Agricole i TFI Banku Handlowego.

Rz: Firmy leasingowe przyciągają już nie tylko przedsiębiorców, ale też klientów indywidualnych, finansują też coraz bardziej nietypowe oraz mniejsze aktywa, jak rowery czy fotele do masażu. Jaki będzie leasing w przyszłości?

Obserwujemy już przesuwanie funkcji firm leasingowych. Są one już nie tylko dostawcą kapitału, ale też zapewniają szeroko pojęte usługi, których finansowanie jest jednym z elementów działania. Pozostałymi są pomoc firmie w doborze odpowiedniego sprzętu, jego sprowadzenie i dostosowanie, później utrzymywanie, zarządzanie wartością rezydualną, sprzedaż na rynku wtórnym czy ubezpieczenie. Przykładem jest biznes flotowy – klient potrzebuje np. 60 samochodów, my informujemy go, które auta warto kupić, negocjujemy później rabaty z dilerami, zarządzamy flotą – oponami, ubezpieczeniami, co wychodzi nam lepiej i taniej dzięki efektom skali. Do tego dochodzą dodatkowe funkcje, jak np. telemetria, czyli analizowanie ruchu tych pojazdów. Nie tylko same warunki finansowania i cena będą decydujące dla klientów, ale też dodatkowe usługi. Leasing to dość prosty produkt, dlatego staramy się go „opakować" w inne funkcje w poszukiwaniu dodatkowych przychodów. Poza tym dają one szansę leasingodawcom, aby się czymś wyróżnić. Sprzedaż leasingu w coraz większym stopniu będzie trafiała też do internetu.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Będzie konkurs dla członków Rady Fiskalnej
Finanse
Jak przestępcy ukrywają pieniądze? Kryptowaluty nie są wcale na czele
Finanse
Były dyrektor generalny Binance skazany za pranie brudnych pieniędzy
Finanse
Podniesienie kwoty wolnej od podatku. Minister finansów Andrzej Domański zdradził kiedy
Finanse
Co się dzieje z cenami złota? Ma być jeszcze drożej
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej