Przy okazji przypadającego wczoraj Światowego Dnia Konsumenta powrócił temat sądów polubownych. To tania, szybka i stosunkowo prosta metoda rozwiązywania sporów konsumentów z firmami, ale wciąż niezbyt popularna.
Z badań przeprowadzonych w 2010 r. na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że jedynie co czwarty ankietowany skorzystał z możliwości złożenia reklamacji czy innego dochodzenia swoich praw w przypadku zakupu wadliwego towaru czy usługi.
Do Inspekcji Handlowej w 2010 r. wpłynęło niemal 2,7 tys. wniosków o rozwiązanie sprawy w trybie polubownym. – W porównaniu z 2009 r. spraw jest jedynie o kilkanaście więcej. Tymczasem to doskonałe rozwiązanie zarówno dla firm, jak i klientów. Także w naszej strategii promocja sądownictwa polubownego zajmuje ważne miejsce – mówi Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK.
Jednak w ponad tysiącu przypadków firmy odmówiły skorzystania z polubownego trybu. Aby móc skorzystać z takiego rozwiązania, konieczna jest zgoda obydwu stron sporu. Takie systemy w różnych formach funkcjonują w całej Unii Europejskiej.
W Polsce najwięcej takich spraw trafia do 16 stałych polubownych sądów konsumenckich przy Inspekcji Handlowej. W 2010 r. większość przypadków, ponad 1,5 tys., dotyczyła sprzedaży obuwia, kolejne były usługi remontowo-budowlane, sprzedaż mebli i sprzętu elektronicznego.