Cyfryzacja wyznacza kierunki zmian

Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach ważna debata dotyczyła roli mediów we współczesnym świecie oraz wyzwań, przed jakimi stają, związanych m.in. z digitalizacją i zmieniającymi się preferencjami odbiorców.

Publikacja: 15.05.2024 03:00

Odpowiedź na zmieniające się oczekiwania odbiorców to jedno z największych wyzwań dla mediów, mówili

Odpowiedź na zmieniające się oczekiwania odbiorców to jedno z największych wyzwań dla mediów, mówili uczestnicy debaty

Foto: Maciek Zygmunt

Głównymi czynnikami determinującymi dziś sytuację mediów są rozwój technologii, nowe modele odbioru, monetyzacja treści oraz wzrost znaczenia mediów społecznościowych. Powodują one poważne wyzwania, o których była mowa podczas debaty „Media i ich przyszłość” w trakcie XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

W czerwcu w Polsce wystartuje Max, platforma streamingowa Warner Bros. Discovery, która zastąpi HBO Max. Dorota Żurkowska, członek zarządu TVN, group senior vice president revenue w Warner Bros. Discovery w Polsce, wskazała, że zdaniem firmy będzie to medialne wydarzenie roku w Polsce.

Mówiła też o ewolucji rynku. – Przez ostatnie 20 lat media bardzo się zmieniły, szczególnie w związku z cyfryzacją. Powstały platformy streamingowe. Dla konsumenta najistotniejsze jest to, że może korzystać z treści w dowolnym momencie i na urządzeniu, które preferuje. Pojawiły się różne potrzeby doboru i podawania contentu oraz dostępu do informacji, na której zależy konsumentowi. To dla nas najsilniejszy impuls do dopasowania oferty – mówiła Dorota Żurkowska. Dodała, że tradycyjna telewizja nadal ma bardzo mocną pozycję na rynku.

Piotr Żaczko, communications manager, Central & Eastern Europe, TikTok, wskazał, że obecnie większość użytkowników platformy, bo znacznie ponad 60 proc., stanowią dorośli z pokolenia Z i milenialsi. Platforma „dojrzała” więc zarówno pod względem odbiorców, jak również rodzaju, jakości i zróżnicowania treści.

– Niezmienne jest podejście naszych użytkowników, którzy chcą się określać jako młodzi duchem niezależnie od wieku. Poszukują świeżości, czegoś nowego i inspiracji. Wspomniana przed chwilą zmiana sposobu konsumpcji mediów jest na naszej platformie bardzo mocno widoczna – podkreślił. – TikTok jest tak skuteczny w oferowaniu treści i przyciąga użytkowników, ponieważ bazuje na ich zainteresowaniach. To jest nasza przewaga względem innych platform czy mediów społecznościowych – mówił Piotr Żaczko.

Zenon Nowak, prezes Polska Press, wskazał, że jego firma jest obecnie na drodze do tego, by odzyskać należną jej pozycję rynkową, która przez ostatnie kilka lat „wyglądała różnie”. Jak mówił, wydawca skupia się obecne na odbudowywaniu swojej wiarygodności oraz relacji z czytelnikami i partnerami biznesowymi. Polska Press jest właścicielem m.in. dzienników regionalnych; według informacji na stronie firmy wydaje łącznie 54 tytuły prasowe, prowadzi także 600 serwisów internetowych. Wydawnictwo w 2020 r., za rządów PiS, kupił kontrolowany przez państwo Orlen.

Piotr Mieśnik, dyrektor wydawniczy w Grupie PTWP, odnosząc się do sytuacji mediów w internecie, zdominowanej przez walkę o użytkowników i kliknięcia, stwierdził, że nie ma sensu mówienie o tym, że „masowe media się psują i tabloidyzują, ale na szczęście są media specjalistyczne, które reprezentuję”.

– To byłoby nie fair, to byłoby jak porównywanie jabłek i gruszek. Obie grupy mają inne modele biznesowe. Media masowe żyją głównie z odsłon i są skupione na tym, by uzyskać ich jak najwięcej. Stąd różne zabiegi, takie jak clickbaity. Natomiast media specjalistyczne nie skupiają się na odsłonach, a na bezpośrednim i dokładnym dotarciu do grup, na których nam zależy – tłumaczył Piotr Mieśnik. Grupa PTWP jest organizatorem m.in. Europejskiego Kongresu Gospodarczego, prowadzi także szereg portali branżowych.

Maciej Maciejowski, prezes Gremi Media, wydawcy m.in. „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”, mówił, że internet jest dla spółki coraz ważniejszy.

– W sieci procentowo notujemy trzycyfrowe zwyżki rok do roku. Dla nas internet i część subskrypcyjna są przyszłością. Nie ma innej drogi dla takich mediów jak „Rzeczpospolita”, gdzie dla nas ważna jest nie tylko prędkość – choć jesteśmy szybcy w podawaniu newsów i generowaniu własnych – ale przede wszystkim skupiamy się na głębszym spojrzeniu, analizie, opiniach – wyjaśnił Maciej Maciejowski.

– Dlatego nasz model źródła utrzymania, które kiedyś pochodziło od ludzi, którzy kupowali gazety, i od reklamodawców, którzy w tych gazetach się pojawiali, odtwarzamy teraz online w modelu hybrydowym. Bo nadal jesteśmy w kioskach. Ale dla nas najważniejszymi dziś kanałami są internet i prenumerata – podkreślił prezes Gremi Media.

Odniósł się także do pytania, czy jest moment, do którego wydawnictwo zamierza wydawać gazety drukowane. – Nie, nie mamy takiego planu. Wiele zależy choćby od tego, jak będzie się w Polsce rozwijała dystrybucja. Ubolewam nad tym, że Polska jest jednym z niewielu, jeśli nie jedynym krajem zachodniej Europy, jeśli tak przyjmiemy, który w jakiś sposób nie wspiera dystrybucji prasy. To nie musi być wsparcie finansowe, ale na przykład dotyczące wysokości podatku VAT. To źle, bo w ten sposób ograniczamy ludziom dostęp do jakościowej i odpowiedzialnej informacji i analizy. „Rzeczpospolita” jest specyficznym graczem na rynku prasowym, bo dla nas najważniejsza jest prenumerata, to oznacza także jakościowego odbiorcę – argumentował Maciej Maciejowski.

O tym, na ile subskrypcje internetowe są dziś w stanie równoważyć spadek wydań drukowanych, mówił Roman Imielski, zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”.

– Mamy dziś więcej czytelników niż 20 lat temu, w najlepszych czasach wydawnictw papierowych, gdzie sprzedawaliśmy średnio pół miliona egzemplarzy dziennie. Dziś w internecie mamy 12 mln realnych użytkowników. Mamy też 303 tys. subskrybentów – to zdecydowanie najlepszy wynik w Polsce, jeden z najlepszych w Europie, który daje nam także ok. 20. miejsce na świecie – mówił Roman Imielski.

– Czy subskrypcje już równoważą spadek wpływów z wydań drukowanych? To już się dzieje. Pytanie tylko, czy zrównoważą spadek wpływów z reklamy prasowej. Bo taki jest cel – podkreślił.

Głównymi czynnikami determinującymi dziś sytuację mediów są rozwój technologii, nowe modele odbioru, monetyzacja treści oraz wzrost znaczenia mediów społecznościowych. Powodują one poważne wyzwania, o których była mowa podczas debaty „Media i ich przyszłość” w trakcie XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

W czerwcu w Polsce wystartuje Max, platforma streamingowa Warner Bros. Discovery, która zastąpi HBO Max. Dorota Żurkowska, członek zarządu TVN, group senior vice president revenue w Warner Bros. Discovery w Polsce, wskazała, że zdaniem firmy będzie to medialne wydarzenie roku w Polsce.

Pozostało 90% artykułu
Materiał partnera
Amerykanie budują kadry jądrowe w Polsce – to szansa dla naszej gospodarki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał partnera
Zdrowie to najlepsza inwestycja
Materiał partnera
Energetyka jądrowa w centrum uwagi
Europejski Kongres Gospodarczy
Wartości, które należy promować w biznesie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Europejski Kongres Gospodarczy
Czy proste podatki są możliwe