O rynku włoskim jako szansie na dalsze zwiększanie naszego eksportu dyskutowano w Gdańsku podczas pierwszego wydarzenia otwierającego trzecią edycję Programu Handlu Zagranicznego (PHZ). To wspólne przedsięwzięcie proeksportowe realizowane przez BNP Paribas Bank Polska, KUKE i wywiadownię gospodarczą Bisnode, któremu patronuje „Rzeczpospolita".
Program ma na celu zachęcić polskie firmy zarówno te z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak i nieco większe (tzw. mid caps) do eksportu i ekspansji zagranicznej. Trzecia edycja PHZ poświęcona jest jednocześnie trzem rynkom europejskim: Włochom, Francji i Belgii. W Gdańsku mówiono o pierwszym z tych krajów.
Włochy są piątym co do wielkości odbiorcą naszych towarów na świecie. Polski eksport na Półwysep Apeniński rośnie. W 2018 r. wzrósł o 14 proc. do 10,1 mld euro.
Uczmy się od Włochów
– Włochy są nie tylko dużą gospodarką, czwartą w Unii Europejskiej i trzecią w strefie euro, ale też dużym reeksporterem – zauważył Jerzy Śledziewski, wiceprezes BNP Paribas Bank Polska.
– Nasz kraj to miejsce, gdzie nawiązuje się relacje z Afryką Północną i Bliskim Wschodem, a tam żyje 270 mln ludzi – potwierdził Antonino Mafodda, dyrektor ICE – Agencji Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich.