Szefowie Rosniefti i Chevronu podpisali dziś umowę o wspólnym wydobywaniu ropy. Wiercenia i instalacja platrormy mają się zacząć do końca 2011 r. Jak poinformował agencję Interfaks wicepremer Igor Sieczyn nakłady wyniosą ok. miliarda dolarów, a zdobyciem pieniędzy na inwestycje zajmie się Chevron.
Państwowa Rosnieft (kapitalizacja 73 mld dol.) największy naftowy koncern Rosji ma licencję na wydobycie ropy z dwóch złóż leżących na szelfie Morza Czarnego. Rozpoznane zasoby jednego z nich to ok. 4,6 mld baryłek; drugie jest w trakcie badania.
Dotąd Amerykanie z Chevonu byli w Rosji obecni tylko jako mniejszościowy (15 proc.) udziałowiec jedynego prywatnego ropociągu w kraju (z Morza Kaspijskiego). Rosnieft z kolei ma wiele licencji na złoża morskie, ale nie radzi sobie z inwestycjami na morzu i nie czerpie z nich dochodów. Musiała np. zrezygnować z inwestycji na szelfie wyspy Sachalin, bo wiercenia nie dały oczekiwanych rezultatów. Oddała też licencję na inne złoże u wybrzeży Sachalina, a przy brzegach Kamczatki - tak długo zwlekała z rozpoczęciem wierceń, że straciła pozwolenie. Na wszystkich tych szelfach partnerami Rosjan były koncerny zagraniczne - BP (Sachalin) i koreański KNOC (Kamczatka).
Zdaniem ekspertów dla Chevronu propozycja może być atrakcyjna, bo daje szansę na większy dostęp do paliwowych zasobów Rosji. Jest też aspekt prywatyzacji Rosniefti, o której co jakiś czas wspomina rząd. - Na Rosnieft popyt może być duży. Świadczą o tym wyniki IPO sprzed trzech lat, gdy 14 proc. akcji koncernu poszło za 10,4 mld dol., a wśród kupujących był BP, malezyjski Petronas i jeden z chińskich koncernów - przypominał w maju w rozmowie z „Rz” analityk rynku paliw Witalij Kriukow.
Rosnieft stał się największym producentem ropy w Rosji po przejęciu większości aktywów Jukosu w 2005 r.. W minionym roku wypompował 112,6 mln ton. W I kw. koncern miał przychody 14,8 mld dol. i zysk netto 2,45 mld dol. Jednak jest poważnie zadłużony na ok. 23 mld dol. (na koniec 2009 r), dlatego potrzebuje dostępu do tanich pieniędzy na inwestycje, co może zapewnić spółka z Chevronem.