Apartamenty wakacyjne to nie tylko produkt dla zamożnych klientów szukających drugiego domu czy też inwestorów indywidualnych chcących zarobić na ich wynajmie. Oferta jest także kierowana do przedsiębiorców. - Mieszkania na wynajem w miejscowościach turystycznych skierowane do firm to nie jest nowy produkt. Od początku rynku condohotel czy aparthotel produkty te były chętnie nabywane przez osoby posiadające działalność gospodarczą lub firmę o podmiocie prawnym - twierdzi Łukasz Madej, szef firmy doradczej ProDevelopment.
Zarządzane lokale
Jak na takiej inwestycji zarobi firma? - Przedsiębiorstwa za atrakcyjną cenę nabywają trwałe aktywa, których wartość będzie rosła w czasie. Dodatkowo, firmy mogą się zdecydować na wynajem apartamentów nie tylko dla swoich pracowników, dzięki czemu umożliwiają sobie osiąganie alternatywnych zysków - zapewnia Jacek Twardowski, dyrektor handlowy Kristensen Group, spółki specjalizującej się w budowie wakacyjnych apartamentowców.
Łukasz Madej podkreśla, że zdecydowana większość takich inwestycji jest obłożona 23 proc. podatkiem VAT, który jest do odzyskania przez przedsiębiorcę. - Po drugie część przedsiębiorców z racji na prowadzoną działalność może taki zakup traktować jako koszt w firmie co dodatkowo stanowi zachętę podatkową. Obydwa podejścia są od lat stosowane co widać także po strukturze nabywców - duża część osób kupujących nawet na własny użytek a posiadających firmę dokonywała transakcji przez firmę, płacąc jednak zwykle gotówką - opowiada Madej.
Koszt apartamentu wakacyjnego to wydatek minimum 250 tys. zł (np. za tyle kupimy np. dwa pokoje w Suchej Beskidzkiej). Zwykle jednak jest to koszt rzędu 400-700 tys. zł, są oczywiście i droższe oferty.
Zwykle w cenie apartamentów wakacyjnych jest również obsługa firmy zarządzającej wynajmem. - Właściciel otrzymuje specjalnie opracowany program informatyczny, który służy bezkolizyjnemu zarządzaniu wolnymi apartamentami, co z pewnością ułatwia planowanie urlopów pracowników. Ponadto, jeśli przedsiębiorstwo chce wynajmować swoje apartamenty również innym turystom, firma zarządzająca wynajmem nieruchomości zajmie się, oprócz bieżącej administracji, pozyskiwaniem klientów zainteresowanych wypoczynkiem w tych lokalach - tłumaczy Jacek Twardowski.