Apartamenty dla pracowników

Wakacyjne lokale kupują nie tylko osoby indywidualne lecz także firmy. Klient korporacyjny, choć może wynegocjować niemałą obniżkę i skorzystać na odliczeniach podatkowych, na razie rzadko decyduje się na taką transakcję

Publikacja: 08.07.2011 10:30

Apartamenty dla pracowników

Foto: Snow&Sun

Apartamenty wakacyjne to nie tylko produkt dla zamożnych klientów szukających drugiego domu czy też inwestorów indywidualnych chcących zarobić na ich wynajmie. Oferta jest także kierowana do przedsiębiorców. - Mieszkania na wynajem w miejscowościach turystycznych skierowane do firm to nie jest nowy produkt. Od początku rynku condohotel czy aparthotel produkty te były chętnie nabywane przez osoby posiadające działalność gospodarczą lub firmę o podmiocie prawnym - twierdzi Łukasz Madej, szef firmy doradczej ProDevelopment.

Zarządzane lokale

Jak na takiej inwestycji zarobi firma? - Przedsiębiorstwa za atrakcyjną cenę nabywają trwałe aktywa, których wartość będzie rosła w czasie. Dodatkowo, firmy mogą się zdecydować na wynajem apartamentów nie tylko dla swoich pracowników, dzięki czemu umożliwiają sobie osiąganie alternatywnych zysków - zapewnia Jacek Twardowski, dyrektor handlowy Kristensen Group, spółki specjalizującej się w budowie wakacyjnych apartamentowców.

Łukasz Madej podkreśla, że zdecydowana większość takich inwestycji jest obłożona 23 proc. podatkiem VAT, który jest do odzyskania przez przedsiębiorcę. - Po drugie część przedsiębiorców z racji na prowadzoną działalność może taki zakup traktować jako koszt w firmie co dodatkowo stanowi zachętę podatkową. Obydwa podejścia są od lat stosowane co widać także po strukturze nabywców - duża część osób kupujących nawet na własny użytek a posiadających firmę dokonywała transakcji przez firmę, płacąc jednak zwykle gotówką - opowiada Madej.

Koszt apartamentu wakacyjnego to wydatek minimum 250 tys. zł (np. za tyle kupimy np. dwa pokoje w Suchej Beskidzkiej). Zwykle jednak jest to koszt rzędu 400-700 tys. zł, są oczywiście i droższe oferty.

Zwykle w cenie apartamentów wakacyjnych jest również obsługa firmy zarządzającej wynajmem. - Właściciel otrzymuje specjalnie opracowany program informatyczny, który służy bezkolizyjnemu zarządzaniu wolnymi apartamentami, co z pewnością ułatwia planowanie urlopów pracowników. Ponadto, jeśli przedsiębiorstwo chce wynajmować swoje apartamenty również innym turystom, firma zarządzająca wynajmem nieruchomości zajmie się, oprócz bieżącej administracji, pozyskiwaniem klientów zainteresowanych wypoczynkiem w tych lokalach - tłumaczy Jacek Twardowski.

Dodaje, że wynajem luksusowych, pięknie położonych apartamentów pracownikom to także skuteczne narzędzie motywowania. - Już od dawna wiadomo, że na efektywność zespołu wpływa m.in. równowaga między czasem poświęconym na relaks i pracę. A my Polacy jesteśmy przecież jednym z najbardziej zapracowanych narodów świata - mówi Twardowski.

Z bonifikatą

Najczęściej firmy kupują kilka apartamentów, zwykle nad morzem, choć popyt na górskie oferty zaczyna rosnąć. Wśród tego typu klientów dominują firmy średnie, zatrudniające ponad 50 osób, dysponujące kapitałem własnym.

- Możemy wyróżnić dwa rodzaje transakcji: firmy kupują apartament na siebie głównie ze względów finansowych oraz przedsiębiorstwa nabywają lokale z myślą o pracownikach. To drugie zjawisko w Polsce dopiero raczkuje. Do tej pory sprzedaliśmy apartamenty 18 firmom, które inwestowały z myślą o kapitale ludzkim. O ile sprzedaż apartamentów wśród klientów indywidualnych zachowuje dużą dynamikę - tylko w ostatnim tygodniu czerwca sprzedaliśmy 10 lokali, o tyle firmy jeszcze stosunkowo rzadko finalizują transakcje - opowiada Jacek Twardowski. Obserwuje jednak zainteresowanie na tego typu produkty.

Deweloper Kristensen Group, opracował dla firm program 4Teams. Przedsiębiorcy, którzy chcą z niego skorzystać, powinni zakupić minimum cztery apartamenty. - Taki koszyk lokali można budować na bazie istniejących projektów w Świnoujściu (Baltic Park), w Wiśle (Apartamenty Bukowa Góra) i Karpaczu przy ul. Komuny Paryskiej (4Teams). Cena jest ustalana indywidualnie, ale przedsiębiorstwa mogą zaoszczędzić na takim zakupie nawet pół miliona złotych - zapewnia Jacek Twardowski.

Łukasz Madej pochodzi bardziej sceptycznie do takiego pomysł - Oferta Kristensena to bardziej nowa komunikacja marketingowa niż nowy produkt - twierdzi.

Kamila Górecka-Kirwiel, przedstawiciela Condohotels Group, spółki zajmujące się budową condo hoteli, twierdzi, że osoby kupujące apartamenty to głównie klienci indywidualni. - Czasem podpisujemy umowę z niewielką spółką bądź też osobą prowadzącą działalność gospodarczą - mówi Górecka-Kirwiel.

Tymczasem Jacek Twardowski utrzymuje, że jest zapotrzebowanie na tego typu produkty, choć proces decyzyjny w firmie jest bardziej skomplikowany niż w przypadku pojedynczego klienta.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy