– W krajach takich jak Wielka Brytania czy Francja, gdzie weryfikacja transakcji za pomocą kodu PIN offline jest powszechnie wykorzystywana, wgranie kodu PIN na mikroprocesor karty oraz stosowne wspieranie tej metody potwierdzenia transakcji staje się wymogiem, aby płatności kartą w tych krajach przebiegały w sposób bezproblemowy – mówi Kinga Wojciechowska.
Może również zdarzyć się, że dostępne na rachunku środki są zablokowane z tytułu wcześniej dokonanych transakcji lub gdy występują problemy techniczne, jak np. niesprawność terminala i niemożność połączenia się z bankiem. Na świecie obowiązują różne zasady i przepisy regulujące kwestie płacenia kartami. Zawsze należy sprawdzić czy zapytać przed realizacją płatności, czy możemy zapłacić za zakupy posiadaną kartą.
Co jednak może zrobić klient, który chce zapłacić kartą, a nie może tego robić? Najlepiej od razu skontaktować się z bankiem, co jednak może czasem być kosztowne, jeśli podróżujemy po krajach, gdzie opłaty za roaming są wysokie. Jako alternatywa pozostaje jeszcze wypłata gotówki z bankomatu i przeprowadzenie transakcji gotówkowej. Dobrze jest też podróżować z więcej niż jedną kartą, najlepiej żeby karty były różnych organizacji i wydane przez różne banki.
Na świecie obowiązują różne zasady i przepisy regulujące kwestie płacenia kartami. Przyjętą normą jest umieszczanie naklejek na witrynach czy przy kasach informujących o tym, jaką kartą można dokonywać płatności. Jeśli nie jesteśmy pewni, to przed realizacją płatności warto zapytać, czy można zapłacić posiadaną przez nas kartą, szczególnie gdy podróżujemy po krajach egzotycznych. Wybierając się do konkretnego państwa, dobrze jest też wiedzieć, jak wyglądają możliwości płacenia kartą, są bowiem miejsca, gdzie ten kawałek plastiku jest prawie zupełnie nieprzydatny.
Kiedy pieniądze są pobrane z rachunku?
W czasie wakacyjnych wojaży czasem może być trudno kontrolować stan swojego konta. Może się zdarzyć tak, że zapłacimy kartą za towar w sklepie, pieniądze na jakiś czas zostaną zablokowane, a potem ponownie pojawią się na koncie, z którego następnie finalnie zostaną pobrane np. po miesiącu.
Z reguły banki blokują środki na rachunku w momencie, gdy następuje realizacja transakcji. Z punktu handlowo-usługowego przychodzi do banku zapytanie, czy karta jest ważna i czy klient ma wystarczające środki na rachunki potrzebne do realizacji tej transakcji. Wtedy następuje blokada tych środków na rachunku karty.