Konferencja: Polska, Europa, Świat – Go Poland, Go Global. Przyspieszyć ekspansję firm

Przedsiębiorstwa powinny szukać rynków, na których mogłyby uzyskać większe obroty oraz wyższe marże.

Aktualizacja: 26.10.2016 21:47 Publikacja: 26.10.2016 21:08

Jak realizować ekspansję: dyskusję ekspertów – Marka Dietla, doradcy prezydenta RP, Richarda Zinoeck

Jak realizować ekspansję: dyskusję ekspertów – Marka Dietla, doradcy prezydenta RP, Richarda Zinoeckera z Simon-Kucher & Partners oraz Michała Woźniaka z Germany Trade & Invest – prowadził redaktor naczelny „Rzeczpospolitej” Bogusław Chrabota

Foto: Fotorzepa/Borys Skrzyński

Jak skutecznie rozwijać eksportową ekspansję, w jaki sposób wzmacniać przewagę nad konkurencją, na czym opierać budowę polskich marek – to zagadnienia poruszane na konferencji Polska, Europa, Świat – Go Poland, Go Global zorganizowanej w Warszawie przez „Rzeczpospolitą" i HSBC Bank Polska.

Konferencja zgromadziła prezesów i menedżerów przedsiębiorstw rozwijających się na zagranicznych rynkach, reprezentantów instytucji i organizacji gospodarczych, izb przemysłowo-handlowych, a także międzynarodowych firm doradczych i konsultingowych. W programie znalazły się prezentacje ekspertów zajmujących się problematyką internacjonalizacji firm oraz dyskusje w gronie przedstawicieli biznesu.

Więcej polskiego

– Ekspansja zagraniczna polskich firm jest jednym z zasadniczych założeń strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. Jednym z zadań jest zmiana polskiego modelu gospodarczego i oparcie naszej konkurencyjności na innowacjach i nowoczesnych technologiach – napisał w liście do uczestników konferencji prezydent Andrzej Duda.

Jego zdaniem, w polskim eksporcie większą rolę powinny odgrywać firmy rodzinne. – Wciąż połowa naszej zagranicznej sprzedaży to efekt działalności międzynarodowych koncernów – zaznaczył Duda.

O znaczeniu zagranicznej ekspansji firm dla rozwoju gospodarczego mówił także Jerzy Kwieciński, wiceminister rozwoju. On również zwrócił uwagę na konieczność rozwijania innowacyjności. Podkreślił, że w obecnej perspektywie finansowej UE rząd będzie przeznaczał duże kwoty na wspieranie innowacyjności w polskich firmach. Z takiej pomocy będą mogły korzystać zarówno firmy małe i średnie, jak i duże.

– Polskie przedsiębiorstwa w porównaniu do świata zachodniego są znacznie mniejsze i również mniej innowacyjne. Dlatego takie działania mają głęboki sens – powiedział Kwieciński.

Wyjść poza Europę

Kwieciński zwrócił uwagę na fakt, że polski eksport rośnie szybciej niż PKB i nie załamał się w okresie spowolnienia. Potrzebuje on jednak nowych kierunków zbytu, poza Unią Europejską.

– Powinniśmy szukać takich rynków, gdzie moglibyśmy uzyskiwać nie tylko wyższe obroty, ale także większe marże – stwierdził Kwieciński.

– Spotykamy się pod hasłem Go Poland, Go Global. A więc stajemy przed pytaniami, jak budować pozycję naszej marki, naszych przedsiębiorstw i produktów, jak budować strategię stabilnego, zrównoważonego rozwoju – mówił Michał H. Mrożek, prezes HSBC Bank Polska. W jej realizacji mają się liczyć takie kryteria jak innowacyjność czy dywersyfikacja działalności, prowadzona zarówno z perspektywy potencjału biznesowego jak i efektywnego zarządzania ryzykiem. – To ryzyko cały czas istnieje, zważywszy na wciąż niestabilną sytuację ekonomiczną w gospodarce globalnej – dodał Mrożek.

Jednym z tematów konferencji byli „Ukryci czempioni" – średniej wielkości firmy, działające w rynkowych niszach, mało znane w swoim kraju, lecz za granicą osiągające duże sukcesy.

Mówił o nich gość specjalny – Marek Dietl, ekonomista i doradca prezydenta RP, współautor badania nad takimi firmami działającymi w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Niewielkie zyski

Kolejny gość specjalny – Richard Zinoecker, partner w międzynarodowej firmie konsultingowej Simon-Kucher & Partners – omawiał problemy związane z globalizacją polskich przedsiębiorstw. Jeden z przykładów dotyczył branży meblarskiej: Polska jest europejskim liderem w produkcji mebli, ale europejscy konsumenci niewiele o polskich meblach wiedzą.

– Co to znaczy dla polskich producentów? Za eksportowane meble otrzymują jedną czwartą tego, co płaci zagraniczny konsument. To słabość tej branży – mówił Zinoecker.

Pierwszą część konferencji zamknęła dyskusja ekspertów na temat czynników sukcesu w globalizacji przedsiębiorstw. Jednym z wątków było porównanie sytuacji eksporterów polskich i niemieckich, a także współpracy między firmami przy zagranicznej ekspansji.

Według Michała Woźniaka, dyrektora na Polskę w Germany Trade & Invest, brak takiej współpracy to słabość polskich firm. Gdy w Niemczech taka współpraca prowadzona jest od wielu lat, w Polsce dopiero się zaczyna. – Jesteśmy na początku drogi – powiedział Woźniak.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy