Badania przeprowadzone wśród 207 firm z listy „Rz” 500 największych przedsiębiorstw wykazują, że zaangażowanie polskiego biznesu w wolontariat pracowniczy jest nikłe.

Może to wynikać z niskiej świadomości decydentów. Zaledwie jedna piąta z nich w ogóle wie, co oznacza wolontariat pracowniczy. Z kolei ci, którzy chcą się zaangażować w takie projekty najczęściej (77 proc.), uważają, że poprawi to ich wizerunek. Charakterystyczne, że firmy prowadzące już wolontariat poprawę wizerunku wymieniają dopiero na siódmym miejscu. Dla nich główne powody to: strategia społecznej odpowiedzialności oraz motywujący wpływ programu na pracowników.

Brak zaangażowania w wolontariat nie oznacza, że firmy nie uczestniczą w działalności społecznej. Większość udziela potrzebującym pomocy finansowej lub rzeczowej.

Według badania Kinoulty Research wolontariat jest częściej domeną kobiet niż mężczyzn (odpowiednio 70 i 30 proc.) oraz osób w wielu 30 – 40 lat. Prawie 90 proc. wolontariuszy zgłasza się do projektów z własnej inicjatywy, ale tylko jedna z badanych osób miała własny pomysł.