Moc czerpana ze źródła

Rosnące w siłę polskie marki napojów nie są w stanie odebrać pozycji lidera wodzie Żywiec Zdrój. W tym roku zwyciężyła w swojej kategorii po raz czwarty z rzędu

Aktualizacja: 20.12.2008 10:48 Publikacja: 09.12.2008 17:29

– Pomimo dużej konkurencji i wolniej rosnącej sprzedaży wody w Polsce udało się nam zwiększyć w tym roku udziały w rynku i utrzymać wysoki wzrost obrotów – mówi Marek Wojtyna, prezes spółki Żywiec Zdrój, której właścicielem jest francuski koncern Danone.

Jak policzył instytut badawczy Nielsen, przez dziesięć miesięcy tego roku udziały rynkowe Żywca Zdroju w ujęciu wartościowym sięgnęły 28,7 proc. W tym samym okresie ubiegłego roku wynosiły 26 proc.

Natomiast z 17,7 do jednej piątej zwiększył się w tym roku udział marki w rynku pod względem wielkości sprzedaży.

Szczególnie udany był dla niej październik. Na Żywiec Zdrój wydaliśmy wówczas niemal co trzecią złotówkę przeznaczoną na wodę. Łącznie w ciągu dziesięciu miesięcy 2008 r. wydatki Polaków na wodę butelkowaną zbliżyły się do 2 mld zł. To o prawie jedną dziesiątą więcej niż w całym ubiegłym roku.

W Żywcu Zdroju przyznają, że walka o utrzymanie pozycji lidera rynku wody jest coraz trudniejsza. – Aby ją zachować, musieliśmy zwiększyć w tym roku wydatki na działania promocyjne – wyjaśnia Marek Wojtyna. Sposobem na umocnienie pozycji ma być także zwiększanie oferty produktów pod marką Żywiec Zdrój. W końcu 2007 r. spółka wprowadziła na rynek butelkowane herbaty, a w maju tego roku gazowane napoje Żywiec Zdrój o smaku cytrynowym i pomarańczowym. – Widzimy już efekty naszej inwestycji. W październiku osiągnęliśmy 26,7 proc. udziałów tej kategorii w ujęciu wartościowym, co daje nam pierwsze miejsce – mówi Marek Wojtyna.

Chętnych do odebrania Żywcowi Zdrój części udziałów rynkowych nie brakuje. Duży apetyt ma Cisowianka należąca do firmy Polskie Zdroje. Po dziesięciu miesiącach zajmowała drugie miejsce na polskim rynku wody pod względem wielkości sprzedaży.

Jednak w tegorocznym rankingu „Rz” zajęła 14. miejsce – moc jej marki nieco spadła. W pierwszej dziesiątce zestawienia najmocniejszych marek napojów bezalkoholowych znalazły się trzecia na rynku Nałęczowianka należąca do koncernu Nestle, piąta Muszynianka oraz czwarta Kropla Beskidu rozlewana przez koncern Coca-Cola w Tyliczu.

Swoją mocną pozycję istniejący od 16 lat Żywiec Zdrój zawdzięcza także nazwie. Specjaliści od reklamy i marketingu zwracają uwagę, że największym zaufaniem cieszą się w Polsce te wody, których nazwy kojarzą się z górami, uzdrowiskami i naturalnym ujęciami wody.

Ambitne plany na tym rynku miała także grupa Maspex, która w ubiegłym roku rozpoczęła sprzedaż wody Źródło Tymbark. Sukcesu na razie nie odniosła. Lepiej radzi sobie w segmencie tzw. wód smakowych. Może to zawdzięczać sile marki Tymbark, która Polakom kojarzy się nierozerwalnie z sokami i napojami. Jednak w tym roku jej moc nieco spadła. W rezultacie silniejsza okazała się inna z „sokowych” marek, Hortex, która zajęła drugie miejsce wśród napojów bezalkoholowych.

Marka Tymbark uplasowała się w tej kategorii na trzecim miejscu, tuż przed innym z silnych brandów Maspeksu Kubusiem. Duża popularność produktów sprzedawanych pod tymi dwoma markami daje grupie pierwsze miejsce na polskim rynku soków, nektarów i napojów.

Silną reprezentację mają też w naszym rankingu marki firmy Agros Nova, która rywalizuje z Horteksem o drugie miejsce na rynku soków. Do Agros Novej należą aż trzy brandy, które znalazły się w pierwszej dziesiątce: piąty jest Garden, ósma Fortuna, a dziesiąty Tarczyn. Natomiast drugą dziesiątkę otwiera wytwarzany przez Agros Novą Pysio.

W tym roku wśród najmocniejszych marek napojów bezalkoholowych pojawili się dwaj debiutanci. 13 miejsce przypadło sokom Marwit obecnym na krajowym rynku od 15 lat. Początkowo marka firmowała jednodniowe soki z marchwi, ale obecnie obejmuje już 11 rodzajów świeżych i surowych soków.

Pierwszy raz w rankingu (na miejscu 15.) pojawił się Tiger firmy FoodCare, od około dwóch lat najchętniej kupowany napój energetyczny w Polsce. Pozycję lidera odebrał Red Bullowi, najpopularniejszej na świecie marce napoi energetycznych.

– Pomimo dużej konkurencji i wolniej rosnącej sprzedaży wody w Polsce udało się nam zwiększyć w tym roku udziały w rynku i utrzymać wysoki wzrost obrotów – mówi Marek Wojtyna, prezes spółki Żywiec Zdrój, której właścicielem jest francuski koncern Danone.

Jak policzył instytut badawczy Nielsen, przez dziesięć miesięcy tego roku udziały rynkowe Żywca Zdroju w ujęciu wartościowym sięgnęły 28,7 proc. W tym samym okresie ubiegłego roku wynosiły 26 proc.

Pozostało 88% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy