Legenda miejska to historia, którą słyszało tak wiele osób, że wydaje się niemal niemożliwe, by była zmyślona. Jednocześnie każda próba zweryfikowania prawdziwości historii ujawnia, że choć każdy słyszał o tym wydarzeniu, to nikt nie wie dokładnie, gdzie i kiedy miało miejsce, ani nie zna nikogo, kto mógłby je potwierdzić.
Przykładem legendy miejskiej jest historia o pewnym tartaku gdzieś w Europie, która niekiedy pojawia się w dyskusjach na tematy gospodarcze. W tartaku na skutek długich obliczeń wprowadzono pozornie kosmetyczne zmiany: skład drewna przesunięto o kilka metrów w jedną stronę, szopa, w której składowano węgiel, zyskała dodatkowe drzwi w jednej ze ścian, a miotły dla pracowników usuwających trociny ustawiono tak, by łatwiej było po nie sięgać. Skutek niezrozumiałych na pierwszy rzut oka innowacji był taki, że chodzący po tartaku robotnicy w skali roku pokonywali o kilkadziesiąt kilometrów mniej, a niektóre prace trwały krócej. Niewielkie ilości czasu zaoszczędzonego na każdej z powtarzalnych, rutynowych czynności, w skali kwartału czy roku sumowały się w dodatkowe przepracowane w firmie godziny. Wydajność pracy i obroty tartaku wzrosły. Wszystko odbyło się w ramach posiadanych zasobów – bez zwiększania czasu pracy i wynagrodzeń, bez generowania dodatkowych kosztów.
Choć historia tartaku jest trudna do zweryfikowania, świetnie pokazuje, jak doniosłą rolę w biznesie pełnią pomysłowość i innowacyjność, nawet bez wydawania środków finansowych. Pokazuje też, że szereg innowacji organizacyjnych jest w stanie usprawnić działanie firmy wcale nie mniej skutecznie niż nowe technologie.
[srodtytul]walka o niższe koszty[/srodtytul]
Innowacje, które pozwalają na ulepszenie działalności przedsiębiorstwa przy zerowych lub minimalnych kosztach, to głównie zmiany organizacyjne i procesowe. Innowacje organizacyjne definiowane są jako zastosowanie nowej metody organizacji działalności przedsiębiorstwa. Zmiany mogą dotyczyć miejsc pracy, relacji np. z dostawcami, czy polegać na nowym, efektywniejszym rozdziale obowiązków, podejmowaniu decyzji itd. Z kolei do innowacji procesowych zalicza się „wprowadzenie nowych lub ulepszonych metod produkcji lub dostaw kluczowych dla działalności firmy”. Może to oznaczać np. zastosowanie nowych maszyn, ale także zmianę sposobu świadczenia usług.