Mniej przetasowań w rankingach mocy

Mimo kryzysu gospodarczego większość silnych krajowych marek nie straciła w tym roku swej mocy

Publikacja: 10.12.2009 00:57

Moc marki jest miarą efektywności zarządzania. Gdyby nie dokonany przez nas zabieg szyfrujący, można by powiedzieć, że moc marki to relacja jej wartości do wielkości rocznej sprzedaży. O ile zatem w rankingu wartościowym dominujący wpływ na pozycję marek ma rozmiar prowadzonej działalności gospodarczej, o tyle moc marki jest od niego niezależna.

Dlatego w rankingu mocy może wygrać każda marka, a jej wiek i rozmiar rynku, na którym działa, nie mają większego znaczenia. Po układzie tabel widać zatem wyraźnie, że mniejsze marki skutecznie konkurują z dużymi.

[srodtytul]Kryzys a parametry[/srodtytul]

Wspomniany zabieg szyfrujący towarzyszy rankingowi już od pierwszej edycji i polega na wprowadzeniu specjalnego współczynnika uniemożliwiającego bezpośrednie odczytanie wartości przychodów ze sprzedaży danej marki (często będących danymi poufnymi). Współczynnik ten zachowuje układ tabeli i proporcje między wszystkimi pozycjami.

W tym roku utrzymaliśmy zeszłoroczne parametry beta wpływające na wartość stopy dyskontowej, istotnej także przy obliczaniu mocy marki. Niestabilność światowych giełd spowodowała anormalne zachowania tych parametrów. W tej sytuacji, zdecydowaliśmy się nie dokonywać ich aktualizacji.

W wyniku tego, a także wskutek utrzymania zeszłorocznego podziału na kategorie produktowe w układzie rankingów mocy zauważyć można mniej przetasowań niż w poprzednich edycjach. Dzieje się tak dlatego, że zmiany mogą być spowodowane jedynie odmiennymi wynikami badania konsumenckiego. Tak skonstruowane tabele pozwolą uważnym czytelnikom na przeprowadzenie wielu interesujących analiz.

[srodtytul]Kryzysowa słabość bankowych marek[/srodtytul]

Jedna z takich obserwacji dotyczy marek banków. Obserwując wysoki wzrost ich wartości (z wyjątkiem Banku Pekao trawiącego jeszcze niedawną fuzję z BPH), próżno by wypatrywać skutków wstrzymania akcji kredytowej. Trzeba jednak zauważyć, że temu wzrostowi towarzyszy dość powszechny spadek wskaźnika mocy (średnio o 2,3 proc.).

Może to oznaczać, że kryzys bardziej niż przez same banki odczuwany jest przez ich sfrustrowanych klientów, którzy postrzegają sektor bankowy gorzej niż przed rokiem. Przyszłość pokaże, czy i w tym wypadku sprawdzi się reguła naszego rankingu, że po spadku mocy następuje spadek wartości.

[i]Marcin Anklewicz ([mail=m.anklewicz@acropolisadvisory.pl][/mail])[/i]

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy