Operatorzy powinni czym prędzej pożegnać się z planami taryfowymi z nielimitowanym transferem danych, jeśli chcą skutecznie konkurować o konsumentów – to jeden z głównych wniosków z badania „Consumers & Convergence IV” firmy doradczej [b]KPMG[/b]. Korporacja po raz pierwszy na potrzeby raportu przebadała także polskich konsumentów usług teleinformatycznych.
[srodtytul]Potrzeba zmian[/srodtytul]
Konsumencki rynek telekomunikacyjny gwałtownie skręca w kierunku usług mobilnych. Obserwowany trend pełen jest paradoksów, takich jak sprzeczność części interesów konsumentów z modelem biznesowym operatorów. – Użytkownicy są przyzwyczajeni do korzystania z treści w sieci za darmo. Dodatkowo, część operatorów oferuje plany taryfowe bez limitu transferu mobilnych danych. Z drugiej strony, np. efektywność mobilnej reklamy jest mała. Ten i inne powody powodują, że strumienie przychodów z sektora mobilnego nie zawsze umożliwiają konieczne inwestowanie w rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej. Jasne jest, że operatorzy potrzebują nowego modelu biznesowego korzystania z infrastruktury – przekonuje [b]Jerzy Kalinowski, partner w polskim oddziale firmy doradczej KPMG[/b].
[srodtytul]Koniec neutralności w obliczu braku przychodów[/srodtytul]
- Niestety trzeba szybko pogodzić się z koniecznością wprowadzenia modeli opartych na uprzywilejowaniu pakietów danych od i do użytkowników korzystających z płatnych usług premium. Nie jest i nie będzie to zgodne z zasadą neutralności technologicznej sieci, ale musimy się z tym pogodzić – powiedział Kalinowski.