Zwycięstwo wywodzącego się z Wrocławia portalu społecznościowego może zaskakiwać, gdyż jej właściciel od pewnego czasu nie ma dobrej prasy. Ale wzmacnia go ogromna popularność, jaką przebojem zdobył firmowany przez niego portal. Nasza-Klasa, jedna z najlepiej rozpoznawalnych marek polskiego Internetu i firmująca największą społeczność w polskiej sieci, powstała w 2006 r. Szybko stałą się jednym z najmodniejszych zjawisk polskiego Internetu.
Tak samo szybko stała się ostatnio obiektem docinków. – Zadziwiające, jak szybko się to dokonało. Uwagę ściągnął amerykański Facebook. Mimo to Nasza-Klasa wciąż jest największym graczem na polskim rynku społeczności – przekonuje Karol Świtała, dyrektor zarządzający firmy Clue PR, która specjalizuje się w kampaniach online. Według niego prowadzenie promocji czy kampanii informacyjnych jest znacznie skuteczniejsze na portalu Nasza-Klasa niż konkurencyjnym Facebooku. Podawane w badaniach 13,5 mln regularnych użytkowników portalu, 6,5 mln logowań dziennie to liczby, z którymi trzeba się liczyć, planując jakiekolwiek działania w polskich społecznościach internetowych.
Silnej pozycji Naszej-Klasy nie podważyło niedawne skrócenie oficjalnej nazwy do NK.pl ani protesty użytkowników, którzy jakiś czas temu sprzeciwiali się wprowadzaniu nowych funkcjonalności portalu. Bez znaczenia okazały się też niejasne zmiany w strukturze właścicielskiej spółki i jej potajemna sprzedaż na początku 2008 r. za sumę nigdy niepodaną do publicznej wiadomości. W sierpniu NK.pl ponownie zmieniła właściciela, przechodząc pod skrzydła cypryjskiej spółki Excolimp, po czym kilkanaście dniu później została wystawiona na sprzedaż za 130 mln euro. – To ruchy niezauważalne dla większości użytkowników. Dla wielu z nich NK.pl jest jedyną społecznością w sieci – komentuje Karol Świtała.
Zestawienie najsilniejszych marek usługowych „Rz” to nie tylko NK.pl. Skład pierwszej dziesiątki może skłaniać do refleksji o ambicjach życiowych Polaków. Na podium znalazły się bowiem dwie firmy – doradcy finansowi. Niedaleko za nimi uplasowały się trzy biura podróży wysyłające rodaków do ciepłych krajów (Triada, Itaka, Alfa Star). W czołówce jest też sieć restauracji Sphinx oraz kawiarni Coffee Heaven, która na dobre zadomowiła się w niszy, jaką na Zachodzie zajmuje sieć Starbucks. Tuż za pierwszą dziesiątką rankingu znalazły się firmy deweloperskie (J.W. Construction, Gant, Polnord i Dom Development) oraz finansowa Echo Investment.
Tomasz Boguszewicz