Przedsiębiorcy działający w branży energetycznej poddawani są intensywnym działaniom regulacyjnym prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (prezes URE). Dotyczy to wszystkich podmiotów, niezależnie od zakresu ich działania – zarówno zajmujących się sprzedażą energii i gazu ziemnego, jak też świadczeniem usług sieciowych. Działania regulatora obejmują praktycznie każdy aspekt aktywności przedsiębiorstw. Przykładowo, dotyczą zatwierdzania inwestycji, planów rozwoju, określania sposobu świadczenia usług czy wreszcie zatwierdzania cen dla odbiorców końcowych. Regulator ma ponadto kompetencje, by rozstrzygać spory pomiędzy regulowanymi firmami i ich klientami. Siłą rzeczy przy tak wielu sprawach, w których strony mają często przeciwstawne interesy, na linii organ regulacyjny – podmioty regulowane pojawiają się większe lub mniejsze tarcia. Po części wynikają one z naturalnej i niemożliwej do uniknięcia sprzeczności interesów poszczególnych przedsiębiorstw energetycznych oraz celów stawianych przed prezesem URE. Jednakże w istotnym zakresie problemy biorą się również z niedoskonałości narzędzi regulacyjnych przewidzianych dla sektora energetycznego.
Stabilność funkcjonowania – konieczny czynnik rozwoju sektora
Zasadne jest wprowadzenie do polskiego systemu prawnego możliwości zawierania porozumień regulacyjnych
Wyzwania stojące przed sektorem energetycznym w świetle zmian otoczenia regulacyjnego – w szczególności oczekiwanej przez KE deregulacji rynku gazu, wejścia nowych podmiotów na rynek, tendencji do budowania regionalnego i europejskiego rynku gazu, jak również eksploatacji niekonwencjonalnych źródeł gazu ziemnego uzasadniają rozpoczęcie dyskusji nad narzędziami regulacyjnymi stosowanymi przez prezesa URE. Obecnie wykorzystywane instrumenty, stosowane władczo, nie pozwalają na elastyczne podejmowanie przez przedsiębiorcę regulowanego działań nakierowanych na cel wyznaczony przez regulatora. W rezultacie decyzje prezesa URE często są poddawane weryfikacji sądowej, co powoduje brak stabilizacji sytuacji regulacyjnej oraz opóźnia wejście w życie tych decyzji nawet o kilka lat. Brak stabilizacji otoczenia regulacyjnego negatywnie wpływa na rozwój konkurencji na rynku, gdyż niepewność funkcjonowania na podstawie decyzji administracyjnych stanowi dużą uciążliwość dla każdego przedsiębiorcy.
Brak stabilizacji otoczenia negatywnie wpływa na rozwój konkurencji, stanowi dużą uciążliwość dla przedsiębiorców
By temu zaradzić, należy znormalizować i ustabilizować sytuację regulacyjną. Celem powinno być wypracowanie we współpracy z przedsiębiorcami regulowanymi rozwiązań prawnych, mających na celu wyposażenie regulatora w nowe, skutecznie narzędzia regulacyjne, które zapewnią wyjście z sytuacji patowej. W efekcie możliwy będzie dalszy rozwój przedsiębiorstw oraz rynku energii, a przede wszystkim stworzenie warunków do stabilnego i przewidywalnego inwestowania w infrastrukturę i wydobycie gazu, co w sposób oczywisty przełoży się na poprawę bezpieczeństwa funkcjonowania systemu gazowego oraz wzrost dywersyfikacji zaopatrzenia w gaz.