Unified communications
w wydaniu Netii, to – praktycznie rzecz biorąc – zestaw narzędzi komunikacyjnych opartych na biznesowym komunikatorze lub programie pocztowym, jako podstawowych aplikacjach klienckich. – Przewidujemy, że dla mniejszych firm popularnieszym rozwiązaniem będzie komunikator, dla większych – przyzwyczajonych do korzystania z Outlooka – program pocztowy – mówi Krzysztof Kliński.
Z poziomu tych programów można wysłać mail, zaproszenie na spotkanie, zaproszenie do udziału w tele- lub webkonferencji, czy też wykonać połączenie głosowe przez softphone lub zintegrowany telefon IP, w lokalnej lub rozległej sieci, lub na numery komórkowe. – Oczywiście pełniejsze rozwiązanie, to rozwiązanie oparte na naszym systemie telefonii IP, ale nie ma konieczności korzystania z niego – mówi Krzysztof Kliński.
Funkcjonalności są dostępne w zależności od pakietów usługowych, jakie abonuje klient. Podstawą rozliczeń jest liczba użytkowników i wykupionych usług. Minimalny pakiet (skrzynka pocztowa) kosztuje 17 zł netto miesięcznie. Optymalna – wedle Krzysztofa Klińskiego - paczka usług (skrzynka pocztowa, komunikator zintegrowany z telefonią IP Netii, konto na serwerze webkonferencyjnym i dostęp do współdzielonego obszaru dyskowego SharePoint), która pozwala realnie skorzystać z wygody unified communications kosztuje 45 zł miesięcznie netto za użytkownika. Netia rozważała, czy nie pójść krok dalej, i czy nie dołączyć do oferty aplikacje biurowe w modelu SaaS. Polityka licencyjna Microsoftu nie sprzyja jednak na razie opłacalności takich ofert.
Dla dużych i małych
- Zakładamy, że klient na tego typu usługi zaczyna się od minimum 10 stanowisk, ale realnie liczymy bardziej na firmy abonujące od 50 stanowisk w górę. Takim podmiotom łatwiej jest wyliczyć oszczędności finansowe na rozwiązaniu hostowanym w porównaniu do kosztów licencji na oprogramowanie Microsoftu, a zwłaszcza do kosztów zakupu i utrzymania własnych serwerów. Ponadto właśnie w takich firmach pojawia się potrzeba korzystania z narzędzi grupowych: wspólnego kalendarza, książki telefonicznej etc. – mówi Krzysztof Kliński. – Od strony funkcjonalnej nasza usługa konkuruje z lokalnymi lub wyniesionymi instalacjami Microsoft Exchange, współpracującymi z PABX podłączonymi tradycyjnymi łączami do publicznej sieci telekomunikacyjnej. Firmy, które już dysponują taką infrastrukturą raczej trudno będzie namówić na zastąpienie ich rozwiązaniami w chmurze. Ale już konieczność migracji na nowe wersje Exchange’a może się okazać droższa, niż korzystanie z najnowszych wersji hostowanych. I na to liczymy – mówi Krzysztof Kliński. Na potrzeby sprzedażowe Netia wylicza dla większych wdrożeń oszczędności rozwiązania hostowanego na 26-44 proc.