Telewizja rośnie w sieci i komórkach

W Polsce nasycenie płatną telewizją będzie w ciągu najbliższych czterech lat powoli rosło – oceniają eksperci z PricewaterhouseCoopers w najnowszym raporcie z prognozami dla rynku mediów i rozrywki. Według tej firmy wartość polskiego rynku płatnej telewizji - obecnie siódmego w regionie pod względem wartości – wzrośnie z 1,8 mld dol. do 2,4 mld dol. w 2016 roku. Najbliższe cztery lata przyniosą przede wszystkim szybki wzrost telewizji mobilnej i internetowej - prognozuje PwC

Publikacja: 14.06.2012 08:00

Telewizja rośnie w sieci i komórkach

Foto: ROL

Zarówno klientów, jak i wpływów płatnym telewizjom będzie już jednak na nasycającym się rynku przybywało bardzo powoli. Na koniec ubiegłego roku płatną telewizję miało na naszym rynku według PwC prawie 80 proc. gospodarstw domowych (z ok. 14 mln wszystkich), w tym ten odsetek wzrośnie do 82,5 proc., a za cztery lata dobije do 92,4 proc.

Klientami telewizji satelitarnych w tym roku na polskim rynku będzie według PwC niecałe 48 proc. gospodarstw domowych, a w 2016 roku ten odsetek wzrośnie do 51,5 proc. Z kolei kablówki i ewentualna płatną naziemną telewizję (jeśli taka oferta ruszy w Polsce) będzie odbierało w Polsce wtedy 34,6 proc. W Europie płatna telewizja naziemna działa z powodzeniem np. we Francji (4 mln klientów) we Włoszech (ma tam 3 mln klientów, z czego ( 2 mln oferty pre-paid) czy w Hiszpanii (400 tys. klientów).

Internet goni płatne telewizje

Największe zmiany na rynku będą jednak zachodziły w jego innych obszarach. - Główni operatorzy zaczęli oferować usługi wizyjne z wykorzystaniem komputerów PC lub dekoderów telewizyjnych, czyli usługi over-the-top, które bezpośrednio konkurują z platformami kablowymi i satelitarnymi. Wydaje się, że tak silna konkurencja może ograniczać tempo wzrostu opłat za usługi płatnej telewizji przez najbliższe pięć lat- komentuje w raporcie Ewa Urban, menedżer w zespole ds. sektora telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC.

Wpływy z telewizji mobilnej i internetowej będą wprawdzie wciąż kroplą w morzu telewizyjnego rynku, ale tempo ich wzrostu znacznie przewyższy tempo wzrostu „tradycyjnej" telewizji (patrz: wykres).

Światowe wpływy reklamowe z mobilnej telewizji między 2011 i 2016 rokiem będą rosły każdego roku średnio o 30 proc., a wpływy z telewizji internetowej – o prawie 20 proc. - W odpowiedzi na silną konkurencję operatorzy płatnej telewizji wzbogacają swoje oferty o kanały HD, więcej opcji video-on-demand oraz transmisje atrakcyjnych wydarzeń sportowych.  W segmencie płatnej TV wprowadzane są także pakiety TV Everywhere, czyli usługa pozwalającą na udostępnianie programów telewizyjnych na różne rodzaje urządzeń posiadane przez użytkowników – komentuje Ewa Urban.

Drugie życie mobilnej TVw Europie

W Polsce reklamowe przychody telewizji internetowej mają się między 2011 i 2016 podwoić i dobić do 6 mln dol. Wpływy z mobilnej, która kuleje w całej Europie, PwC szacuje tu jednak  na poniżej wartości, którą oznacza na swoich wykresach. – W rejonie EMEA mobilna telewizja walczy o swoje miejsce, ale w ubiegłym roku szereg operatorów zrezygnował z jej oferowania. Wśród tych firm były m.in. Mobilkom i Orange w Austrii, Virgin Mobile we Francji, Mediaset i TIM we Włoszech, KPN w Holandii, Swisscom w Szwajcarii i Antenna Hungaria na Węgrzech – wyliczają eksperci PwC.

Mobilna telewizja odżywa jednak jako gratisowa usługa oferowana w ramach serwisów TV Everywhere oraz w efekcie uruchamiania jej już nie w dotychczasowych standardach, ale w DVB-T2, dzieki czemu jej oferte można łączyć z ofertą naziemnej telewizji cyfrowej.

We wrześniu ubiegłego roku standard DVB-H dla mobilnej telewizji został zastąpiony przez DVB-T2 w Finlandii, od 2012 r. także Dania rozpoczęła nadawać testowo mobilne usługi w tym systemie.

W całym rejonie EMEA w 2011 roku klientów mobilnej telewizji było zdaniem PwC 5,2 miliona, ale usługa ma szansę odżyć i liczba jej klientów według prognoz wzrośnie do 2016 roku do 22,9 mln (głównie za sprawą rosnącej popularności tabletów i smartfonów). Wpływy z reklam telewizji mobilnej w EMEA mają miedzy 2011 i 2016 rokiem rosnąć każdego roku średnio o 45,1 proc. i na koniec tego okresu dobić 244 mln dol.

Zarówno klientów, jak i wpływów płatnym telewizjom będzie już jednak na nasycającym się rynku przybywało bardzo powoli. Na koniec ubiegłego roku płatną telewizję miało na naszym rynku według PwC prawie 80 proc. gospodarstw domowych (z ok. 14 mln wszystkich), w tym ten odsetek wzrośnie do 82,5 proc., a za cztery lata dobije do 92,4 proc.

Klientami telewizji satelitarnych w tym roku na polskim rynku będzie według PwC niecałe 48 proc. gospodarstw domowych, a w 2016 roku ten odsetek wzrośnie do 51,5 proc. Z kolei kablówki i ewentualna płatną naziemną telewizję (jeśli taka oferta ruszy w Polsce) będzie odbierało w Polsce wtedy 34,6 proc. W Europie płatna telewizja naziemna działa z powodzeniem np. we Francji (4 mln klientów) we Włoszech (ma tam 3 mln klientów, z czego ( 2 mln oferty pre-paid) czy w Hiszpanii (400 tys. klientów).

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy