Jeszcze niedawno użytkowanie bardziej zaawansowanego, zintegrowanego oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwem, takiego jak system ERP, było poza zasięgiem małych firm. Obecnie to się zmieniło dzięki możliwości wynajęcia aplikacji w chmurze, czyli poprzez Internet. Przedsiębiorstwo nie musi jednorazowo wydawać dużych pieniędzy na zakup oprogramowania. Płaci za nie miesięczny lub roczny abonament.
Wybór usług w chmurze (cloud computing) sprawia, że firma nie ponosi kosztów zakupu licencji, serwerów, baz danych, stacji roboczych, urządzeń sieciowych. Zamiast inwestować w pakiety oprogramowania i serwery, kupuje funkcje, których w danym momencie potrzebuje. W dowolnym czasie może zrezygnować z części usługi lub zwiększyć jej zakres.
Wynajem aplikacji jest najkorzystniejszym rozwiązaniem dla firm będących w fazie rozwoju, w których liczba użytkowników i potrzeby systemowe mogą szybko się zmieniać. To samo dotyczy firm, które mobilność swojego biznesu postrzegają jako główne źródło przewagi konkurencyjnej. Poza tym model jest bardzo wygodny dla przedsiębiorstw, które nie mają i nie planują mieć własnego działu informatycznego.
Oferta coraz większa
Przedsiębiorcy coraz częściej sięgają po rozwiązania do zarządzania firmą w modelu abonamentowym. Z badań przeprowadzonych przez Cisco wynika, że polskie firmy najczęściej wykorzystują w chmurze właśnie aplikacje biznesowe typu CRM, ERP (67 proc.). Chętnie wynajmowane są też aplikacje biurowe czy e-mail.
Oferta na naszym rynku jest coraz bogatsza. Mają ją zarówno dostawcy lokalni, jak i globalni (patrz ramka).