Z naszych szacunków wynika, że obecnie najtańsze obowiązkowe ubezpieczenie OC samochodu kupimy w Liberty Direct, Proamie oraz PZU. Z kolei najbardziej atrakcyjne cenowo pakiety polis (OC i autocasco) oraz samo autocasco mają: Compensa, Warta i Uniqa.

Compensa ma jednocześnie najdroższą ofertę oddzielnie sprzedawanego OC. A za pakiet najwięcej kierowcy zapłacą w Allianz i PZU. Samo ubezpieczenie autocasco najdroższe jest w Generali i PZU.

890 zł zapłacimy w Compensie za pakiet polis OC i AC dla skody octavii z rocznika 2005 zarejestrowanej w Rzeszowie

Wiele parametrów

To oczywiście tylko orientacyjne wyliczenia (podajemy je w tabelach na s. 2– 4). Zostały przygotowane dla przykładowego kierowcy, którego dokładnie opisujemy w ramce na s. 2. Właściciel samochodu z tego samego miasta, mający identyczny pojazd, ale np. krócej korzystający z prawa jazdy czy nieposiadający zniżek za bezszkodową jazdę, zapłaci już inną składkę.

Ceny ubezpieczeń komunikacyjnych zależą od wielu czynników. Bardzo ważny jest choćby wiek kierowcy i auta, liczba szkód w poprzednich latach, miejsce rejestracji pojazdu, a w przypadku autocasco także pojemność i moc silnika oraz wartość samochodu.

W dodatku każda firma ubezpieczeniowa prowadzi własną politykę cenową. Dlatego w jednym towarzystwie szczególnie dużo zapłacą np. osoby poniżej 35. roku życia, a w innym wysokie stawki przewidziano np. dla aut z mocnym silnikiem.

Podstawowym celem prezentowanego dziś zestawienia jest zwrócenie uwagi na fakt, że taka sama ochrona może być różnie wyceniana w poszczególnych firmach. Dlatego tak ważne jest, by przed zakupem polisy za każdym razem sprawdzać oferty różnych ubezpieczycieli.

Cena może być podstawowym kryterium wyboru polisy zwłaszcza w przypadku obowiązkowego ubezpieczenia OC. Zakres tego ubezpieczenia jest uregulowany ustawowo. Zatem niezależnie od tego, ile zapłacimy, zawsze kupimy taki sam produkt. Dodatkowo w razie szkody z naszej polisy będzie korzystał poszkodowany przez nas kierowca, a nie my sami. Wkrótce może się to zmienić. Jest propozycja, by szkody z OC likwidował ten ubezpieczyciel, który wystawił nam polisę (a nie ubezpieczyciel sprawcy, jak to jest teraz).

Cena polisy może natomiast w dużym stopniu decydować o zakresie autocasco. Towarzystwa proponują zarówno „wypasione" polisy, obejmujące wszystkie możliwe rodzaje ryzyka, jak i skromniejsze ubezpieczenia, na przykład wyłączające ochronę na wypadek kradzieży auta albo zakładające udział kierowcy w finansowaniu kosztów naprawy samochodu.

Na ogół najkorzystniej jest kupić autocasco w pakiecie z OC, ponieważ pakiet z reguły jest tańszy niż dwie oddzielne polisy. Jeśli więc ktoś decyduje się na pełną ochronę, powinien przeanalizować ceny pakietów.

Na granicy rentowności

Aby przyciągnąć lepiej sytuowanych klientów kupujących AC, ubezpieczyciele nierzadko oferują OC w cenach na skraju rentowności. Według analityków, żeby składki za obowiązkową polisę pokrywały w pełni ryzyko towarzystw, powinny być wyższe o 30–50 proc.

Jak podkreślają przedstawiciele towarzystw, wpływ na ceny OC mają też wciąż rosnące koszty zadośćuczynienia za szkody osobowe. – Ich wysokość jest uznaniowa, zależy od tego, jaki sąd i w jakim rejonie kraju orzeka. Poza tym orzecznictwo zmieniło się odnośnie do okresu przeszłego, na który ubezpieczyciele nie mają już wpływu, bo sprzedawali polisy przy stawkach nieuwzględniających dzisiejszych roszczeń – komentuje Andrzej Jarczyk, prezes grupy Uniqa.

Firmy podkreślają, że w stosunku do siły nabywczej zadośćuczynienia wypłacane w Polsce są często znacznie wyższe niż w wielu krajach na zachodzie Europy. A składki są u nas niższe.

Jak przewidują eksperci, w najbliższych kwartałach wojna cenowa będzie trwać. Ale w końcu składki ubezpieczeniowe zaczną rosnąć. Nastąpi to jednak nie wcześniej niż za kilka, a może nawet kilkanaście miesięcy.