Biuro w Warszawie, pracownik w Meksyku

Wirtualny numer, elektroniczny podpis, pliki w chmurze, sieć z eSIMa – świadczenie pracy z odległych zakątków globu nigdy nie było tak proste jak teraz.

Publikacja: 23.11.2023 21:00

Biuro w Warszawie, pracownik w Meksyku

Foto: Adobe Stock

Jak wynika z raportu Global Remote Work Survey, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, cztery na pięć badanych przedsiębiorstw nadal umożliwia swoim pracownikom przynajmniej częściową pracę zdalną. Jednocześnie na popularności zyskuje hybrydowy model, którego stosowanie wskazała ponad połowa ankietowanych. Natomiast praca w pełni zdalna jest obecna w 27 proc. przedsiębiorstw, a zaledwie co dziesiąte nie umożliwia swoim pracownikom wykonywania obowiązków zawodowych na odległość.

Rozwój technologii oraz uelastycznienie modelu pracy skłoniły część osób aktywnych zawodowo do zmiany miejsca zamieszkania. Co więcej, część z nich postanowiła przeprowadzić się do innego kraju, jednocześnie pozostając zatrudnionym u dotychczasowego pracodawcy. Chociaż takie rozwiązanie może mieć korzystny wpływ na m.in. samopoczucie pracownika, to z punktu widzenia przedsiębiorstwa fakt zatrudnienia osoby przebywającej za granicą stanowi potencjalne wyzwanie.

– Realizacja potrzeb członków zespołu staje się obecnie jedną z najważniejszych kwestii dla dzisiejszych menedżerów. Takie osoby muszą brać pod uwagę oczekiwania swoich podwładnych dotyczące pracy zdalnej, a jednocześnie dbać o efektywność realizowanych zadań. Kluczem do sukcesu w najbliższych latach może się więc okazać umiejętność jasnego komunikowania przyczyn stacjonarnych spotkań zespołów. Pozwoli to bowiem na maksymalizację korzyści, jakie dają zdalne i hybrydowe modele pracy, jak i umożliwi budowę wizerunku elastycznego pracodawcy – mówi Anna Szabowska-Walaszczyk, menedżer z firmy Deloitte.

Również wyniki badania firmy EY „Mobility Reimagined Survey – How can reimagined mobility help organizations see reward and not risk?” pokazują, że zarówno pracownicy, jak i pracodawcy podkreślają wysoką wartość i potencjał mobilności – 88 proc. pracowników chętnie podjęłoby zatrudnienie za granicą w przyszłości, a 78 proc. pracodawców wskazuje wymierny zwrot z inwestycji w realizację programu mobilności pracowników.

Osoby przemieszczające się po różnych krajach mają coraz lepszy dostęp do narzędzi, które to ułatwiają. Jeszcze do niedawna przeszkodą był drogi roaming i horrendalne ceny internetu poza UE. Dziś dużym ułatwieniem dla osób, które decydują się na pracę w innym kraju, jest wprowadzenie międzynarodowych kart eSIM. Dzięki nim w większości krajów można uzyskać dostęp do internetu, bez konieczności szukania wi-fi lub fizycznej karty SIM. To idealne rozwiązanie na podróże służbowe czy właśnie pracę w innym kraju.

Mając dostęp do internetu, pracownik może korzystać z wirtualnych numerów telefonów. Za kilka złotych miesięcznie można wykupić numer telefonu, na który kontaktują się klienci lub współpracownicy. Numer wygląda na stacjonarny, np. warszawski, ale w rzeczywistości odbierany jest na telefonie komórkowym z dostępem do internetu. Oznacza to, że pracownik może udawać, że jest na miejscu, leżąc na hamaku np. w słonecznym Meksyku.

Żadnym problemem nie jest już również dostęp do wideokonferencji, które można przeprowadzić z dowolnego zakątka globu. Stale rozwijające się narzędzia umożliwiające takie spotkania mogą być jednak wkrótce zastąpione przez wirtualną rzeczywistość, która w jeszcze większym stopniu daje poczucie „bliskości” rozmówców.

Z kolei dostęp do plików i narzędzi informatycznych w chmurze praktyczne likwiduje potrzebę ciągłej fizycznej obecności w pracy. Dysk, z którym można połączyć się z dowolnego miejsca z dostępem do internetu, można kupić dziś nawet za kilkaset złotych, co oznacza, że era pendrive’ów i innych fizycznych nośników ma się ku końcowi. Dodatkowo coraz lepsze systemy obiegu dokumentów w połączeniu z podpisem elektronicznym pozwalają na sprawne procedowanie wszystkich spraw bez obecności w biurze. Co ciekawe, takie rozwiązania są również korzystne dla pracodawców.

- Tradycyjne rozwiązania hostingowe wiążą się z wieloma wymaganiami i kosztami. Firmy muszą kupować serwery, licencje na oprogramowanie, pamięć masową i wiele innych rzeczy. To wymaga m.in. zatrudnienia specjalistów i generalnie tworzy duże koszty. Dostawcy usług chmurowych zapewniają zarządzanie infrastrukturą i dbają o jakość usługi. Zwykle stanowią dobre źródło praktycznych informacji i porad dla klientów – mówi Piotr Zelek z Capgemini Polska.

Praca zdalna niesie jednak również zagrożenia. Tegoroczne badanie „2023 Work-from-Anywhere Global Study” przeprowadzone na zlecenie firmy Fortinet pokazuje, największymi problemami podmiotów umożliwiających pracę zdalną są niezabezpieczone sieci domowe pracowników oraz wykorzystywanie firmowych laptopów do celów prywatnych.

Przedsiębiorstwa, które miały do czynienia z naruszeniem bezpieczeństwa, są bardziej skłonne do inwestowania w rozwiązania ochronne dla pracowników zdalnych. Najpopularniejsze narzędzia, które planują wdrożyć firmy, to oprogramowanie antywirusowe do laptopów (94%), VPN (92%) oraz kontrola dostępu do sieci (81%). Badanie wykazało także, że najczęściej wykorzystywane dzisiaj metody walki z cyberzagrożeniami dla WFA to oprogramowanie antywirusowe (62%), uwierzytelnianie wieloskładnikowe (59%) oraz kontrola dostępu do sieci (58%).

Dodatki
Studenci medycyny KUL mają świetne warunki. Każdy traktowany jest indywidualnie
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Dodatki
Kształcą ludzi, którzy z wiarą w siebie podchodzą do wyzwań
Materiał partnera
Uniwersytet to tworzący go ludzie
Dodatki
Unijne fundusze na rozwój
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Dodatki
KOWR promuje zdrowe odżywianie