Osobisty bankier

Do najbardziej wymagających klientów, których aktywa w bankach przekraczają milion złotych, skierowana jest bankowość prywatna, tzw. private banking.

Publikacja: 28.08.2023 09:00

W ramach bankowości prywatnej klienci są obsługiwani w sposób zdecydowanie bardziej zindywidualizowany. Obsługa koncentruje się tu głównie na czynnościach doradczych odnośnie do sposobów inwestowania posiadanych przez klienta funduszy. Ale nie tylko.

Budują relacje na polu golfowym

Alior Bank Private Banking oraz Sierra Golf Resort w czerwcu zorganizowali zawody golfowe w Pętkowicach, koło Wejherowa dla 120 zawodników. Na uczestników czekały liczne atrakcje i towarzyszące turniejowi wydarzenia. – Bardzo mnie cieszy, że możemy przyczynić się do propagowania tak szlachetnej dyscypliny, jaką jest golf. Coroczne spotkania sportowe stały się już częścią tradycji Alior Banku i są niezwykle ważne w budowaniu relacji z naszymi klientami – mówi Dariusz Wroniak, dyrektor Oddziału Alior Bank Private Banking w Gdańsku.

Alior Bank podkreśla, że jego priorytetowym celem w obszarze private bankingu jest budowanie długotrwałych relacji z klientem. W swojej działalności Alior Bank łączy zasady tradycyjnej bankowości z innowacyjnymi rozwiązaniami, dzięki którym systematycznie wzmacnia pozycję rynkową i wyznacza nowe kierunki rozwoju polskiej bankowości.

Bank podkreśla, że dla zamożnych klientów ma specjalne oferty przygotowane tylko dla nich, a każda z nich jest dostosowana do indywidualnych potrzeb i możliwości. Dziś praktycznie wszystkie banki posiadające ofertę dla klienta detalicznego prowadzą usługę private bankingu. Są to m.in. Pekao S.A., PKO BP, Santander Bank, mBank, ING, Citi Handlowy, BNP Paribas.

Usługi szyte pod potrzeby klientów

Private banking to zwrot pochodzący z języka angielskiego. Oznacza tzw. bankowość prywatną. To wyjątkowa usługa, która jest kierowana wyłącznie do najzamożniejszych osób, które są jednocześnie najbardziej wymagającymi klientami banków. To indywidualnie dopasowana oferta, własny doradca, a także niezawodność wszystkich usług bankowych. A w przypadku usługi standardowej private bankingu bogaty klient może otrzymać spersonalizowaną i długoterminową ofertę zarządzania zgromadzonymi pieniędzmi. W bieżącej obsłudze finansowania wszystko jest idealnie dopasowane do indywidualnych potrzeb każdego takiego klienta.

Zamożny klient otrzymuje również w ramach tych usług prestiżowe karty kredytowe, indywidualne programy oszczędnościowe i depozytowe czy też lokaty rentierskie. Najczęściej tak zamożne osoby są przedsiębiorcami, więc otrzymują zwykle również usługi prawno- księgowe, a w przypadku działalności filantropijnej mogą liczyć nawet na darmową opiekę medyczną czy wsparcie w inwestowaniu w nieruchomości.

Majątek pod szczególną ochroną

Najczęściej banki wymagają zdeponowania co najmniej 500 tysięcy złotych, aby klient otrzymał status VIP. Jednak w przypadku niektórych wymagany jest przynajmniej milion złotych aktywów, a bywa, że dziś, w czasie inflacji, i więcej.

– Dla naszych klientów pracuje zespół bankierów prywatnych z europejskim certyfikatem doradztwa finansowego (EFPA, EFA). Oferujemy obsługę w zakresie usług bankowych, inwestycyjnych, kredytowych i maklerskich. Dużym zainteresowaniem cieszą się inwestycje na rynku nieruchomości, tym samym – produkty hipoteczne. Dlatego podczas całego procesu klienci mają wsparcie ekspertów kredytowych PB – mówi Wojciech Sieńczyk, dyrektor obszaru wealth management i dyrektor Biura Maklerskiego Santander Bank Polska. Podkreśla, że ogromną przewagą rynkową Santander Private Banking jest przynależność do międzynarodowej Grupy Santander. – Korzystamy z wiedzy i doświadczenia ze wszystkich rynków działalności Grupy – dodaje dyr. Sieńczyk. Podkreśla, że rozpoczęcie relacji z klientem zawsze wygląda tak samo: to rzetelna analiza jego potrzeb – poznanie ich i zrozumienie.

– Przeprowadzamy indywidualną analizę ryzyka i doświadczenia. Na tej podstawie wspólnie ustalamy wykorzystanie dostępnych w banku narzędzi i oferty do pomnażania majątku osobistego i akumulacji kapitału. Źródło majątku czy styl życia klienta i jego rodziny zawsze ma wpływ na podejmowane przez niego decyzje – jest to nieuniknione. Dla nas najważniejsze jest, aby budować zaufanie i partnerskie relacje z klientami, pomagamy chronić ich majątki i dbać o zysk – mówi dyr. Sieńczyk.

A rynek stale się rozwija

W ramach private bankingu instytucje oferują nie tylko przechowywanie aktywów majątkowych (tutaj chodzi nie tylko o same pieniądze, ale też cały majątek), ale także umiejętne pomnażanie kapitału z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa.

Doradcy private bankingu muszą brać pod uwagę cykl inwestycji klienta długofalowo oraz nie tylko maksymalizację jego zysków, ale także stabilne podnoszenie wartości majątku, przy czym należy uwzględniać zdarzenia pozarynkowe, których nie można w żaden sposób przewidzieć, jak choćby śmierć klienta, dlatego ważne są kwestie związane z dziedziczeniem majątku. Inna sprawa to moment, kiedy klient przejdzie na emeryturę.

Nie wiadomo, kiedy będzie chciał to zrobić, bo wejście w wiek emerytalny do tego nie zmusza. Przejście na emeryturę wiąże się jednak ze zmianą potrzeb klienta, której banki muszą sprostać.

W Polsce rynek private bankingu rozwija się w bardzo szybkim tempie. Ze względu na postępującą edukację ekonomiczną, dojrzałość rynku i sukcesje powiększa się liczba beneficjentów bankowości prywatnej.

Oferta produktowa czołowych polskich banków jest bardzo atrakcyjna. Jakość obsługi i produkty nie odbiegają od zachodnich standardów, a strategie i inwestycje są praktycznie nieograniczone.

W ramach bankowości prywatnej klienci są obsługiwani w sposób zdecydowanie bardziej zindywidualizowany. Obsługa koncentruje się tu głównie na czynnościach doradczych odnośnie do sposobów inwestowania posiadanych przez klienta funduszy. Ale nie tylko.

Budują relacje na polu golfowym

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Opera prezentuje pierwszą, testową wersję przeglądarki Opera One R2
Dodatki
Hype, halucynacje i koszty
Dodatki
Komunikacja i promocja z dużymi obostrzeniami
Dodatki
Cyfryzacja, robotyka i wzmocnienie geriatrii
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Dodatki
Wciąż wprowadzane za wolno