Reklama

Już po załamaniu konsumpcji. Sprzedaż odbiła po ostatnich spadkach

Sprzedaż detaliczna towarów zmalała w czerwcu realnie o 4,7 proc. rok do roku, wyraźnie mniej niż w poprzednich miesiącach. W stosunku do maja sprzedaż odbiła się o 0,6 proc., czemu sprzyja malejąca inflacja.

Publikacja: 21.07.2023 10:07

Już po załamaniu konsumpcji. Sprzedaż odbiła po ostatnich spadkach

Foto: Adobe Stock

Jak podał w piątek GUS, sprzedaż detaliczna towarów, liczona w sklepach zatrudniających co najmniej 10 osób, zmalała w czerwcu w cenach stałych o 4,7 proc. rok do roku po zniżce o 6,8 proc. w maju i o 7,3 proc. w poprzednich dwóch miesiącach. Ankietowani przez „Parkiet” ekonomiści przeciętnie szacowali, że spadek sprzedaży wyhamował do około 5 proc. rok do roku.

Na wyniki handlu detalicznego w ujęciu rok do roku spory wpływ ma wciąż wysoka baza odniesienia sprzed roku, związana z napływem uchodźców do Polski. O bieżącej sytuacji w handlu więcej mówią więc oczyszczone z wpływu czynników sezonowych zmiany sprzedaży miesiąc do miesiąca. Licząc w ten sposób, sprzedaż w czerwcu wzrosła realnie o 0,6 proc. po zniżce o 1,1 proc. w maju. To – jak zauważyli ekonomiści z banku Pekao - oznacza, że wolumen sprzedaży jest obecnie mniej więcej na poziomie z lutego br.

Pozostało jeszcze 80% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Dane gospodarcze
Inflacja miała pójść w górę, a spadła. Niespodzianka od GUS
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Dane gospodarcze
EBC utrzymał stopy procentowe bez zmian
Dane gospodarcze
PKB strefy euro nieco lepszy od oczekiwań, a Niemcy w stagnacji
Dane gospodarcze
Bank Rosji szczery do bólu. Publikuje czarny scenariusz
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane gospodarcze
Amerykańska inflacja pozytywnie zaskoczyła inwestorów
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama