Fuzja Alstom-Siemens oceniana obiektywnie

Komisja Europejska podejmie decyzję o planowanej fuzji działów kolejowych Alstoma i Siemensa najpóźniej 18 lutego na podstawie obiektywnej a nie ideologicznej analizy - ogłosił komisarz ds. gospodarczo-walutowych Pierre Moscovici.

Aktualizacja: 16.01.2019 18:02 Publikacja: 16.01.2019 17:43

Fuzja Alstom-Siemens oceniana obiektywnie

Foto: materiały prasowe

Decyzja zapadnie na podstawie propozycji komisarz konkurencji Margrethe Vestager, która zapoznała całą  Komisję ze stanem  prowadzonej procedury kontrolnej - dodał Moscovici przedstawiając sprawozdanie w tej sprawie Parlamentowi Europejskiemu w Strasburgu.

Fuzja popierana przez władze w Berlinie i Paryżu natrafiła jednak na poważną przeszkodę: kilka dni temu niemiecki urząd konkurencji wyraził swój sprzeciw dla niej, a według kilku źródeł, służby w  Brukseli są podobnego zdania, co byłoby policzkiem dla E.Macrona.

- Kolegium podejmie decyzję w tej ważnej sprawie najpóźniej 18 lutego zależnie od propozycji komisarz Vestager, na podstawie naszych reguł i procedur stosowanych w takich przypadkach. Cała Komisja zastanawia się nad tym i uważam, że taka refleksja jest na miejscu - cytuje Reuter słowa Moscoviciego. - Chcemy wziąć pod uwagę przyszłe ewolucje gospodarki. Nie jesteśmy naiwni, nie patrzymy w przyszłość przez pryzmat przeszłości.

-  Zapewne mogą państwo stwierdzić, że jestem Francuzem, więc zwracam uwagę na sytuację w moim kraju - kontynuował. - Ale powiedzmy jasno co do reszty: decyzje podejmowane przez Komisję nie są nigdy i nie będą bazować na aspekcie ideologicznym, na wiodącej linii ideologicznej, ale będą podejmowane obiektywnie i na podstawie pewnej strategii -  powiedział komisarz Moscovici.

- W gronie francuskiego rządu niepokoi nas jednak nagromadzenie się złych zwiastunów, odbierane sygnały nie są dobre - stwierdziła osoba z kół rządowych.

W dalekiej przeszłości często krytykowano Komisję za ślepe stosowanie reguł konkurencji, bez brania pod uwagę konieczności tworzenia europejskich czempionów zdolnych odpierać otwarte naciski konkretnie dużych firm chińskich. Przepisy o konkurencji zreformowano jednak na początku lat 2000, aby dostosować je do prawa europejskiego.

Wiceminister gospodarki i finansów Francji, Agnes Pannier-Runacher broniła w parlamencie związania się  Alstoma z  General Electric i cesji ich spółek przewidzianych w ramach projektu ich fuzji.

Tymczasem francusko-belgijska związkowa komisja koordynacyjna Alstoma uważa za zły projekt fuzji działów kolejowych Alstoma i Siemensa. "Duzi cesje działów Alstoma będą oznaczać jego zniszczenie, podobnie jak francuskiego i europejskiego przemysłu taboru kolejowego. Jest nie do przyjęcia odstąpienie TGV czy całych części działu sygnalizacji dla zaspokojenia uporu dyrekcji Alstoma czy rządu" - stwierdziła intersyndicale.

10 stycznia Reuter podał, że obie grupy rozmawiają z Komisją Europejską o dodatkowych cesjach aktywów, aby otrzymać od niej zgodę na utworzenie niemiecko-francuskiego czempiona taboru  szynowego.

Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi
Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej