Reklama

Fuzja Alstom-Siemens oceniana obiektywnie

Komisja Europejska podejmie decyzję o planowanej fuzji działów kolejowych Alstoma i Siemensa najpóźniej 18 lutego na podstawie obiektywnej a nie ideologicznej analizy - ogłosił komisarz ds. gospodarczo-walutowych Pierre Moscovici.

Aktualizacja: 16.01.2019 18:02 Publikacja: 16.01.2019 17:43

Fuzja Alstom-Siemens oceniana obiektywnie

Foto: materiały prasowe

Decyzja zapadnie na podstawie propozycji komisarz konkurencji Margrethe Vestager, która zapoznała całą  Komisję ze stanem  prowadzonej procedury kontrolnej - dodał Moscovici przedstawiając sprawozdanie w tej sprawie Parlamentowi Europejskiemu w Strasburgu.

Fuzja popierana przez władze w Berlinie i Paryżu natrafiła jednak na poważną przeszkodę: kilka dni temu niemiecki urząd konkurencji wyraził swój sprzeciw dla niej, a według kilku źródeł, służby w  Brukseli są podobnego zdania, co byłoby policzkiem dla E.Macrona.

- Kolegium podejmie decyzję w tej ważnej sprawie najpóźniej 18 lutego zależnie od propozycji komisarz Vestager, na podstawie naszych reguł i procedur stosowanych w takich przypadkach. Cała Komisja zastanawia się nad tym i uważam, że taka refleksja jest na miejscu - cytuje Reuter słowa Moscoviciego. - Chcemy wziąć pod uwagę przyszłe ewolucje gospodarki. Nie jesteśmy naiwni, nie patrzymy w przyszłość przez pryzmat przeszłości.

-  Zapewne mogą państwo stwierdzić, że jestem Francuzem, więc zwracam uwagę na sytuację w moim kraju - kontynuował. - Ale powiedzmy jasno co do reszty: decyzje podejmowane przez Komisję nie są nigdy i nie będą bazować na aspekcie ideologicznym, na wiodącej linii ideologicznej, ale będą podejmowane obiektywnie i na podstawie pewnej strategii -  powiedział komisarz Moscovici.

- W gronie francuskiego rządu niepokoi nas jednak nagromadzenie się złych zwiastunów, odbierane sygnały nie są dobre - stwierdziła osoba z kół rządowych.

Reklama
Reklama

W dalekiej przeszłości często krytykowano Komisję za ślepe stosowanie reguł konkurencji, bez brania pod uwagę konieczności tworzenia europejskich czempionów zdolnych odpierać otwarte naciski konkretnie dużych firm chińskich. Przepisy o konkurencji zreformowano jednak na początku lat 2000, aby dostosować je do prawa europejskiego.

Wiceminister gospodarki i finansów Francji, Agnes Pannier-Runacher broniła w parlamencie związania się  Alstoma z  General Electric i cesji ich spółek przewidzianych w ramach projektu ich fuzji.

Tymczasem francusko-belgijska związkowa komisja koordynacyjna Alstoma uważa za zły projekt fuzji działów kolejowych Alstoma i Siemensa. "Duzi cesje działów Alstoma będą oznaczać jego zniszczenie, podobnie jak francuskiego i europejskiego przemysłu taboru kolejowego. Jest nie do przyjęcia odstąpienie TGV czy całych części działu sygnalizacji dla zaspokojenia uporu dyrekcji Alstoma czy rządu" - stwierdziła intersyndicale.

10 stycznia Reuter podał, że obie grupy rozmawiają z Komisją Europejską o dodatkowych cesjach aktywów, aby otrzymać od niej zgodę na utworzenie niemiecko-francuskiego czempiona taboru  szynowego.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama