Reklama

Samochody służbowe. Chcą zmusić firmy do wymiany aut na elektryczne

Za likwidacją ulg i odpisów podatkowych dla służbowych aut z napędem spalinowym lobbuje brukselska organizacja Transport & Environment (T&E). Chce, by firmy w krajach UE kupowały samochody elektryczne.

Publikacja: 04.10.2020 21:00

Samochody służbowe. Chcą zmusić firmy do wymiany aut na elektryczne

Foto: Adobe Stock

Jak podaje w najnowszej analizie T&E, na ulgach dla kupowanych przez firmy pojazdów budżety państw członkowskich tracą łącznie 32 miliardy euro rocznie. Ponieważ 6 na 10 samochodów osobowych sprzedawanych w krajach UE to auta służbowe, a niemal wszystkie mają silniki benzynowe lub diesle (wg Dataforce w 2019 r. 96 proc. nowych rejestracji aut służbowych dotyczyło pojazdów na benzynę i olej napędowy), w rezultacie zniżki mają się przyczyniać do zanieczyszczania środowiska. Według T&E rządy powinny więc zakończyć możliwość odliczania podatku VAT i odpisów amortyzacyjnych na pojazdy z tradycyjnym napędem. Zamiast tego miałyby zachęcać firmy do inwestycji w auta zeroemisyjne.

– Samochody służbowe przejeżdżają większe dystanse, dlatego bardziej zanieczyszczają. Są idealnym celem do rozpoczęcia walki z kryzysem jakości powietrza i negatywnym wpływem transportu na klimat – twierdzi Saul Lopez, menedżer ds. elektromobilności w T&E. Punktem zwrotnym byłby 2025 r.: do tego czasu przedsiębiorstwa zajmujące się leasingiem i długoterminowym wynajmem aut powinny zaopatrywać się wyłącznie w samochody elektryczne.

Gdyby postulowane zmiany zostały wprowadzone, najbardziej dotknęłyby polskich przedsiębiorców. Z danych Dataforce wynika, że to właśnie Polska ma największy w UE odsetek aut służbowych wśród nowo rejestrowanych samochodów. W 2019 r. wynosił on 71 proc., gdy w Holandii było to 67 proc., w Niemczech 66 proc., w Belgii 57 proc., w Wielkiej Brytanii 56 proc., we Francji 54 proc., a we Włoszech 40 proc. Łączna wartość ulg podatkowych i odpisów amortyzacyjnych dla służbowych aut w Polsce sięgnęła w ub. roku 4,5 mld euro.

Czytaj także: Salon Samochodowy w Pekinie. Wielkie nadzieje producentów

Zmiany w opodatkowaniu osobowych samochodów firmowych w Polsce popiera także Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE). – Jesteśmy jednym z niewielu krajów UE, które nie różnicuje opodatkowania samochodów według ich wpływu na środowisko – twierdzi Rafał Bajczuk z FPPE.

Reklama
Reklama

W maju tego roku FPPE wraz z T&E przygotowały dla resortów klimatu i finansów pakiet 16 rekomendacji do zmian w przepisach. Dotyczyły m.in. wzrostu akcyzy dla używanych aut z prywatnego importu, wprowadzenia podatku antysmogowego pobieranego w gminach i uzależnionego od rodzaju napędu, wielkości auta i spełnianej normy Euro czy zmniejszenia limitu amortyzacji dla firmowych samochodów spalinowych, przy jednoczesnym zwiększeniu limitu dla aut niskoemisyjnych.

Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama