Reklama

Toyota tnie prognozy globalnej sprzedaży

Korporacja z Japonii spodziewa się, że zmniejszenia tegorocznej sprzedaży o 350 tysięcy aut. Droga benzyna i spowolnienie gospodarki zmniejszają popyt na samochody w USA

Publikacja: 28.07.2008 16:07

Model hybrydowej Toyoty Prius na konferencji w San Jose w Kalifornii

Model hybrydowej Toyoty Prius na konferencji w San Jose w Kalifornii

Foto: AFP

7 sierpnia Toyota ogłosi wyniki za II kwartał. Nowe prognozy zakładają tylko 1-procentowy (-3,6 proc.) wzrost ogólnoświatowej sprzedaży.

Pogorszenie prosperity Toyoty i innych producentów aut spowodowane jest mniejszym popytem, zwłaszcza na bardziej paliwochłonne modele sportowe i ciężarowe.

Najgorzej rok do roku sytuacja wygląda oczywiście w Stanach. USA są największym rynkiem zbytu Toyoty. W tym roku planowano sprzedać tam 2,44 mln egzemplarzy.

Prognozy sprzedaży dla USA obniżono o 6,7 proc.; dla Europy - o 4 proc. Poprawy wyników koncern spodziewa się na Bliskim Wschodzie. Sprzedaż ma tam wzrosnąć aż o 23 proc.

Jeśli obniżone prognozy się zrealizują, oznaczać to będzie także zmniejszenie produkcji. Byłby to pierwszy jej spadek od 7 lat.

Reklama
Reklama

Cięcia prognoz dotyczą także Daihatsu, należącej do grupy Toyoty. Jej sprzedaż ma spaść o 10 tysięcy aut.

Z uwagi na rosnące ceny stali i innych półproduktów pod znakiem zapytania stoi także prognoza zysków. Coraz bardziej restrykcyjne wymagania ekologiczne stawiane producentom aut podnoszą koszty badań.

- Obecna sytuacja na rynku daje się wszystkim we znaki. Co imponujące, mimo słabości rynku amerykańskiego, Toyota twierdzi, że i tak sprzeda więcej niż w ubiegłym roku – mówi Atsushi Kawai, z Mizuho Investors Securities Co. w Tokio.

- Toyota nie zmieniała prognoz w I kwartale, ale sytuacja powtarza się kolejny okres z rzędu i nie ma już sposobu na utrzymanie przewidywań na 2008 r. – uważa Koji Endo z Credit Suisse.

Akcje Toyoty spadły dziś rano na giełdzie tokijskiej o 1,2 proc.

7 sierpnia Toyota ogłosi wyniki za II kwartał. Nowe prognozy zakładają tylko 1-procentowy (-3,6 proc.) wzrost ogólnoświatowej sprzedaży.

Pogorszenie prosperity Toyoty i innych producentów aut spowodowane jest mniejszym popytem, zwłaszcza na bardziej paliwochłonne modele sportowe i ciężarowe.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Biznes
Horyzont Europa to Liga Mistrzów europejskiej nauki
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Patronat Rzeczpospolitej
Horizon4Poland’25 – największy matchmaking w Polsce!
Biznes
Nvidia przebija 5 bln dol., USA tną siły w Europie, Francja kontra Big techy
Biznes
Rosjanie nie chcą wypoczywać w Królewcu, boją się wojny i drożyzny
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
Między transparentnością a ochroną przed nadużyciami
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama