Chińczycy wchodzą na szwedzki rynek aut

Chiński Beijing Automotive Industry Holdings (BAIC) wkracza jako współudziałowiec do spółki Koenigsegg Group, która zamierza kupić Saaba

Publikacja: 09.09.2009 19:19

Chińczycy wchodzą na szwedzki rynek aut

Foto: AFP

BAIC to jeden z liderów i jeden z najszybciej ekspandujących producentów samochodów w Chinach. Według prognoz, do końca roku sprzeda 1,13 milionów aut.

Według deklaracji intencyjnej Koenigsegg, Beijng Automotive Industry Holdings staje się mniejszościowym udziałowcem w Koenigsegg Group, która ma według planów zostać stu procentowym właścicielem Saaba. Ostateczna umowa w tej sprawie zostanie zawarta do końca roku.

- To ważny krok w drodze do powstania nowego Saaba. Mamy dobrze opracowany plan biznesowy, relewantnych partnerów i jesteśmy gotowi podążać dalej bez wsparcia finansowego ze strony państwa-oświadczył w komunikacie prasowym dyrektor spółki akcyjnej Koeningegg Group, Christian von Koenigsegg.

Koenigsegg Group powstała pięć miesięcy temu by przejąć Saaba z rąk jej obecnego właściciela amerykańskiego koncernu, General Motors. Jest kontrolowana przez Amerykanina Augie K Fabelę, przewodniczącego rady nadzorczej spółki i współzałożyciela spółki VimpelCom, rosyjskiego operatora telekomunikacyjnego, szwedzkiego producenta niszowych samochodów, Christiana von Koenigsegga i norweskiego biznesmena, byłego mistrza świata szybkich łodzi motorowych, Barda Ekera.

Do tranzakcji kupna Saaba może dojść dopiero wtedy, gdy Koenigsegg Group otrzyma kredyt z EBI na sumę 4 mld sek. Jego przyznanie jest jednak uwarunkowane uzyskaniem gwarancji od centroprawicowego rządu Szwecji. Niemalże trzy miliardy sek pożyczki i pokrycie kosztów wyposażenia dla modelu Saab 9-5 obiecało także GM.

Zapowiedź przejęcia Saaba przez Koenigeggs Group z ulgą przyjęły lokalne związki zawodowe, a także rząd. –To dobrze, że spółka posłuchała rządu i postarała się o prywatny kapitał-skomentowała zamiar przyłączenia się Chińczyków do Koenigsegg Group i Saaba, minister gospodarki, Maud Olofsson. Według minister, pozostaje teraz kwestia dyskusji z EBI, aprobata KE, i rozmowy na temat udzielenia spółce państwowych gwarancji.

Wydaje się że bez udziału Chińczyków nie uda się także sfinalizować losów Volvo Personvagnar. Chińska spółka Geely Automobile potwierdziła we wtorek swoje zainteresowanie kupnem Volvo PV, jego właścicielowi, Ford Motor Company. Szef prasowy w Fordzie w Wielkiej Brytanii, John Gardiner podkreśla jednak, że złożenie oferty przez Geely jeszcze niczego nie oznacza. – Jeszcze istnieją inni zainteresowani ofertą- tłumaczy. Sprzedaż Volvo ma być zakończona przed końcem czwartego kwartału. Pracownicy obawiają się jednak, że kupno firmy przez Chińczyków może spowodować odejście z niej poddostawców.

BAIC to jeden z liderów i jeden z najszybciej ekspandujących producentów samochodów w Chinach. Według prognoz, do końca roku sprzeda 1,13 milionów aut.

Według deklaracji intencyjnej Koenigsegg, Beijng Automotive Industry Holdings staje się mniejszościowym udziałowcem w Koenigsegg Group, która ma według planów zostać stu procentowym właścicielem Saaba. Ostateczna umowa w tej sprawie zostanie zawarta do końca roku.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?