Europejscy miliarderzy TSL

Ranking operatorów LTS pochodzenia europejskiego (prof. dr hab. Haliny Brdulak i inż. Pawła Michalskiego

Publikacja: 24.09.2009 01:53

EUROPEJSCY MILIARDERZY TSL 2008 ranking operatorów tsl pochodzenia europejskiego

EUROPEJSCY MILIARDERZY TSL 2008 ranking operatorów tsl pochodzenia europejskiego

Foto: Rzeczpospolita

[b][link=http://www.rp.pl/temat/147225.html]Więcej tekstów[/link] z dodatku "Logistyka. Transport. Spedycja"[/b]

[b] [link=http://www.rp.pl/galeria/147225,1,368259.html]Więcej spółek z rankingu[/link][/b]

[b][link=http://www.rp.pl/artykul/368548.html]Opisy spółek z rankingu [/link][/b]

W trakcie przygotowywania rankingu przyjęto następujące założenia:

- Ranking prezentuje operatorów TSL pochodzenia europejskiego (tj. takich, których właścicielem jest kapitał europejski), którzy w roku 2008 osiągnęli przychody co najmniej 1 mld euro, a znaczna część operacji prowadzonych przez te firmy – zdaniem autorów – jest działalnością logistyczną. Został stworzony na podstawie wiedzy autorów rankingu oraz informacji dostępnych w Internecie. Wykorzystano również informacje prezentujące największe firmy, dostępne w krajach UE. Dołożono największych starań, aby prezentowana lista była kompletna.

- Z rankingu z kilkoma wyjątkami wyłączono poczty, europejskich przewoźników kolejowych oraz linie lotnicze, dystrybutorów prasy oraz wewnętrznych operatorów logistycznych. Jak wspomniano powyżej, nie ma w nim też firm, które działają w Europie, zostały w Europie założone, jednak obecnie znajdują się w rękach inwestorów spoza Europy. Zostały one wyłączone ze względu na inne zasady ujawniania informacji lub politykę nieujawniania informacji, mimo iż w przypadku niektórych jest wiadomym, że przekroczyły one pułap przychodów 1 mld EUR.

- W przypadku koncernów prowadzących również działalność poza TSL – tam, gdzie było to możliwe – zamiast pozycji „grupa spółek TSL” wybrano „segmenty działalności TSL”.– W kilku przypadkach było to konieczne, ponieważ podział na segmenty działalności nie odpowiada podziałowi prawnemu na spółki.

- Ranking opiera się na informacjach finansowych z oficjalnych raportów podpisanych przez audytorów. W przypadku spółek prywatnych, które tego rodzaju raportów nie publikują – informacje pochodzą ze stron internetowych firm lub informacji nadesłanych przez centrale grup spółek. Część informacji dodatkowych pochodzi z innych serwisów internetowych, w tym z serwisów giełdowych.

- Do zestawienia ostatecznego rankingu wybrano wartość przychodów netto oraz wartość przychodów z usług tylko na rzecz klientów spoza grupy (klientów zewnętrznych). W sytuacji, gdy w sprawozdaniu rocznym z działalności nie podano [1], czy przychody są wartością netto, czy brutto, lub [2] czy są to przychody całkowite, czy przychody tylko z usług świadczonych klientom zewnętrznym, autorzy przyjmują, że – zgodnie ze zwyczajami – są to wartości netto i dotyczą usług świadczonych klientom zewnętrznym. Wyjątek stanowią spółki prywatne, o których informacje finansowe czerpano z innych źródeł niż oficjalne sprawozdania, w przypadku których nie można jednoznacznie stwierdzić, czego dokładnie dotyczy wartość przychodów, przy czym zakładać należy, że są to raczej wartości brutto (wg faktur), a nie netto.

- Każda z firm wymienionych w rankingu została dodatkowo omówiona w dalszej części artykułu. Podano dodatkowe informacje dotyczące wartości przychodów, które pojawiły się w rankingu, w tym rozkład przychodów na poszczególne segmenty działalności i kraje/regiony oraz informacje dotyczące właścicieli i spółek zależnych, a także najważniejszych przejęć dokonanych w 2008 lub już w 2009 roku.

- W porównaniu z rankingiem za rok 2007 w rankingu 2008 nie pojawiła się firma ABX Logistics Worldwide, która została przejęta przez DSV. Nie ujęto również spółki TUI Shipping, w ramach której działalnością TSL zajmował się Hapag Lloyd (linie kontenerowe). Koncern TUI AG w ostatnich latach systematycznie pozbywał się działalności logistycznej, w październiku 2008 r. Hapag Lloyd został sprzedany konsorcjum Albert Ballin Holding GmbH & Co. KG. W rankingu 2008 r. Hapag Lloyd występuje jako oddzielna spółka.

[ramka]Prof. dr hab. Halina Brdulak i mgr inż. Paweł Michalski:

Zakład Transportu Międzynarodowego i Logistyki Kolegium Gospodarki Światowej, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie[/ramka]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[b][link=http://www.rp.pl/temat/147225.html]Więcej tekstów[/link] z dodatku "Logistyka. Transport. Spedycja"[/b]

[b] [link=http://www.rp.pl/galeria/147225,1,368259.html]Więcej spółek z rankingu[/link][/b]

Pozostało 95% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?