Reklama

MegaMisja ma dalszy ciąg

Rusza nowa edycja programów edukacyjnych dla szkół organizowanych przez Fundację Orange.

Publikacja: 30.04.2020 08:00

Fundacja Orange na MegaMisję zaprasza 150 szkół. Do programu #SuperKoderzy 140 placówek.

Fundacja Orange na MegaMisję zaprasza 150 szkół. Do programu #SuperKoderzy 140 placówek.

Foto: materiały prasowe

Tekst powstał we współpracy z Orange Polska

Epidemia koronawirusa i przeniesienie nauki ze szkolnych ławek do internetu pokazały, jak ważne są kompetencje cyfrowe dzieci i nauczycieli. Od lat pomaga im je zdobywać m.in. Fundacja Orange. Dziś te umiejętności powinny procentować. Nauczycielom, którzy już wcześniej byli otwarci na nowe technologie, zdecydowanie łatwiej jest poradzić sobie w nowej sytuacji. To nie oznacza, że można spocząć na laurach.

Misja pokona epidemię

Z myślą o tych osobach, które potrzebują wsparcia z zorganizowaniem zdalnej nauki, Fundacja Orange przeprowadziła webinary i udostępniła turoriale. Łącznie w webinarach udział wzięło ponad 6 tys. nauczycieli, a nagrania odtworzyło ponad 27 tys. internautów.

Nie zabrakło także warsztatów online dla uczniów. Dzieci uczyły się podstaw programowania na Porankach z #SuperKoderami, a dla nieco starszych zorganizowano FabLab #wdomu – podstawy modelowania 3D i programy, w których mogą projektować. W tego typu zajęciach udział wzięło ponad 2 tys. dzieci, a fundacja zapowiada kolejne propozycje na czas epidemii.

Reklama
Reklama

Najpopularniejsze programy edukacyjne Fundacji Orange – MegaMisja (dla klas 1–3) i #SuperKoderzy (dla klas 4–8) – wymagają kontaktu osobistego. – Zamknięcie szkół spowodowało, że trudniej jest realizować zajęcia z MegaMisji i #SuperKoderów. Wybrane, pojedyncze lekcje mogą być prowadzone online, ale na razie niecały cykl – tłumaczy Krzysztof Kosiński, koordynator programu MegaMisja w Fundacji Orange. Bazują bowiem na relacji, współpracy w grupie, dyskusji, pracach manualnych, grach czy łamigłówkach. Skonstruowane są tak, aby dzieci inspirowały się wzajemnie do rozmowy, poszukiwania wspólnych rozwiązań problemów i zagadek. Dodatkowo MegaMisja skierowana jest do najmłodszych uczniów klas 1–3 – na tym etapie to relacja jest podstawą w nauczaniu – dodaje.

– Nauczyciele i nauczycielki dostali od fundacji informację, że będą mogli na spokojnie kontynuować kolejne etapy po powrocie do szkół, także w kolejnym roku szkolnym. Ale mamy informacje od wielu z nich, że dzieci tęsknią do MegaMisji i #SuperKoderów, więc niektórzy nauczyciele próbują (z sukcesem) realizować wybrane części online. My także pracujemy nad takimi możliwościami – mówi Kosiński.

Orange nie rezygnuje z akcji. – Tegoroczny nabór do MegaMisji i #SuperKoderów potrwa do 15 maja. Szkoły mogą się zgłaszać do obu programów lub tylko jednego, wypełniając prosty formularz online. Do zgłoszenia trzeba dołączyć pracę konkursową, którą można przygotować w czasie zdalnego nauczania, a która ma odpowiedzieć na pytanie, dlaczego to właśnie wasza szkoła powinna się zakwalifikować do programu. Komisja oceni materiały pod kątem pomysłowości, zaangażowania dzieci i wykorzystania cyfrowych narzędzi – informuje Krzysztof Kosiński.

Lista szkół przyjętych do programów zostanie opublikowana w czerwcu, aby zajęcia mogły się zacząć od nowego roku szkolnego.

Twórczo i bezpiecznie

W zamyśle oba programy mają uczyć twórczego, bezpiecznego korzystania z technologii i podstaw programowania. Przez pięć lat w MegaMisji wzięło udział prawie 27 tys. dzieci z tysiąca szkół. Z kolei w programie #SuperKoderzy około 10 tys. dzieci z 500 placówek.

Reklama
Reklama

Na co mogą liczyć szkoły? – Otrzymają pełne wsparcie w prowadzeniu zajęć z dziećmi: scenariusze zajęć, konsultacje oraz szkolenia umożliwiające podniesienie kompetencji nauczycieli i nauczycielek. Jeśli chodzi o sprzęt, to szkoły w MegaMisji za realizację kolejnych etapów zajęć otrzymują gwarantowane nagrody: dwa tablety, liczne audiobooki, książki, gry edukacyjne itp. – opowiada Krzysztof Kosiński.

Z kolei każda szkoła zakwalifikowana do #SuperKoderów otrzyma od fundacji grant w wysokości 2500 zł na zakup sprzętów multimedialnych, w tym zestawów robotów – zdradza Kosiński.

– Szkoły mogą same zadecydować, w jaki sprzęt potrzebują doposażyć swoją placówkę. Wyposażenie przekazane czy zakupione w ramach realizacji programów zostanie już w szkołach, także po zakończeniu cyklu zajęć z fundacją. Mamy sygnały od wielu z nich, że w czasie edukacji zdalnej tablety są wypożyczane dzieciom, które nie mają dostępu do nich w domach, aby mogły uczestniczyć w lekcjach online – dodaje.

#SuperKoderzy to nauka podstaw programowania i robotyki, która odbywa się podczas różnych lekcji, nie tylko na informatyce. Jak zwraca uwagę Monika Wrońska, koordynatorka programu, jedna ze ścieżek do wyboru jest przeznaczona także dla szkół specjalnych i klas integracyjnych. Została opracowana m.in. we współpracy z Zytą Czechowską (Nauczycielka Roku 2019). – W czasie zajęć dzieci konstruują roboty, stacje pogodowe, tworzą pierwsze strony www i komponują muzykę w oparciu o kody. Rozwijają kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w grupie, które będą bardzo pożądane na rynku pracy. Szkoły otrzymują też dotację na zakup multimediów, w tym zestawów robotów – opisuje Monika Wrońska.

Reklama
Reklama

Dla nauczycieli przeznaczony jest program „Lekcja:Enter". Fundacja Orange prowadzi go w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytutem Spraw Publicznych. Z programu realizowanego przy wsparciu funduszy unijnych w ciągu czterech lat skorzysta 75 tys. nauczycieli. – Na szkoleniach (aktualnie prowadzonych online) pokazujemy korzyści z wykorzystywania aplikacji i ogólnodostępnych zasobów cyfrowych w codziennej pracy – mówi Katarzyna Hernandez z projektu „Lekcja:Enter" z Fundacji Orange.

Tekst powstał we współpracy z Orange Polska

Biznes
Akcje za dotacje. Rząd Donalda Trumpa przejmuje udziały w Intelu
Biznes
Morze Kaspijskie wysycha. Jesiotry wymierają, porty trzeba pogłębiać
Biznes
Kto pokieruje UKE? Nowe oficjalne i nieoficjalne informacje
Biznes
AI zagraża programistom, weto Prezydenta i poprawa w europejskim przemyśle
Biznes
Katastrofa rosyjskiej motoryzacji. Sprzedali jeden samochód
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama