Regionalne piwa mocne w kryzysie

Lokalne browary wykorzystują modę na niszowe piwa. Chcą w tym roku znowu zwiększyć sprzedaż

Aktualizacja: 14.01.2010 01:38 Publikacja: 13.01.2010 15:47

Regionalne piwa mocne w kryzysie

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

O ok. 20 proc. w 2009 r. zwiększył sprzedaż browar Ciechan z Ciechanowa, którego piwa są popularne głównie na Mazowszu. – Zakładamy, że w tym roku uda się nam osiągnąć wzrost sprzedaży na tym samym poziomie – mówi “Rz” Marek Jakubiak reprezentujący ciechanowski browar.

Powody do zadowolenia ma także pomorski browar Amber. Firma zwiększyła sprzedaż o 10 proc. Natomiast o niemal 9 proc. więcej piw niż w 2008 r. sprzedał browar Jagiełło z województwa lubelskiego.

– Początek tego roku jest dla nas także udany. Mamy coraz więcej zamówień, m.in. z odległego Pomorza – mówi Lucjan Jagiełło, właściciel browaru.

Producenci lokalnych piw, z którymi rozmawiała “Rz”, nie narzekają na wyniki, mimo że według wstępnych szacunków branży w 2009 r. popyt na piwo zmniejszył się o ok. 8 proc.

Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich, zwraca uwagę, że kryzys dotarł także do mniejszych producentów piwa. W ubiegłym roku ich łączna sprzedaż mogła spaść o ok. 5 proc. Natomiast obronną ręką z kryzysu wyszły te browary, które postawiły na piwa warzone według tradycyjnych receptur i przestały się skupiać na rywalizacji cenowej z koncernami.

– Od dwóch lat w Polsce trwa boom na piwa niszowe, inne niż oferta największych firm, które zalewają polski rynek – uważa Dariusz Rejmus, dyrektor handlowy browaru Amber.

Jego firmie oprócz oryginalności piw wytwarzanych tradycyjnymi metodami pomogło także wejście na rynek ogólnopolski z takimi markami jak Piwo Żywe oraz Koźlak. W tym roku Amber planuje wprowadzić na rynek krajowy nową markę premium. Liczy na to, że dzięki niej uda mu się po raz kolejny zwiększyć sprzedaż o co najmniej 10 proc.

Dzięki wprowadzeniu na rynek krajowy marki Łomża, znanej wcześniej głównie w północno-wschodniej Polsce, zyskuje także Royal Unibrew Polska. W 2009 r. sprzedaż marki Łomża Export urosła o 75 proc. Natomiast łączna sprzedaż Royal Unibrew Polska była o 5 proc. wyższa niż w 2008 r.

– Wyjątkowo udany był dla nas trzeci kwartał, w którym sprzedaliśmy o 22 proc. piwa więcej niż przed rokiem – przyznaje Iwona Gniedziejko-Płuciennik, rzecznik Royal Unibrew Polska.

Producent Łomży nie wyklucza, że w 2010 r. wprowadzi na rynek krajowy kolejną regionalną markę. Jeżeli tak się stanie, jeszcze w tym roku może rozpocząć rozbudowę browaru w Łomży. Koszt inwestycji może sięgnąć 10 mln zł.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=b.drewnowska@rp.pl]b.drewnowska@rp.pl[/mail][/i]

O ok. 20 proc. w 2009 r. zwiększył sprzedaż browar Ciechan z Ciechanowa, którego piwa są popularne głównie na Mazowszu. – Zakładamy, że w tym roku uda się nam osiągnąć wzrost sprzedaży na tym samym poziomie – mówi “Rz” Marek Jakubiak reprezentujący ciechanowski browar.

Powody do zadowolenia ma także pomorski browar Amber. Firma zwiększyła sprzedaż o 10 proc. Natomiast o niemal 9 proc. więcej piw niż w 2008 r. sprzedał browar Jagiełło z województwa lubelskiego.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca