Toyota poprawia oprogramowanie

Toyota zapowiedziała unowocześnienie oprogramowania układu stabilizującego tor jazdy w 34 tys. pojazdów na świecie

Publikacja: 20.04.2010 17:30

W prasie pojawiły się ostrzeżenia przed kupowaniem SUV Lexusa, bo pojazd ten może przewrócić się prz

W prasie pojawiły się ostrzeżenia przed kupowaniem SUV Lexusa, bo pojazd ten może przewrócić się przy wchodzeniu w zakręt z dużą prędkością

Foto: Bloomberg

Nowa operacja dotyczy wszystkich 13 tys. sportowo-użytkowych aut Lexus GX 460 sprzedanych dotąd na świecie: w tym ok. 9400 sztuk w USA i po tysiącu w Rosji i Omanie, 21 tys. Land Cruiser Prado dostosowanych do ruchu lewostronnego (z kierownicą z prawej strony), w tym 4400 w Omanie, 4 tys. w Rosji, 1500 w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Do takiego posunięcia skłoniła Toyotę publikacja amerykańskiego pisma „Consumer Reports”, ostrzegająca przed kupowaniem SUV Lexusa, bo pojazd ten może przewrócić się przy wchodzeniu w zakręt z dużą prędkością. Japończycy wstrzymali od tamtej pory sprzedaż i zawiesili produkcję tego modelu.

Analityk Tatsuya Mizuno z Mizuno Credit Advisory stwierdził, że ta operacja zaszkodzi Toyocie, bo Lexus jest bardzo ważnym modelem dla tej firmy. — Produkcja nie jest zbyt duża w porównaniu do innych, jak Corolla czy Camry. Ale to silna marka reprezentująca technologie Toyoty stosowane w pojazdach luksusowych — wyjaśnił.

Wcześniej Toyota zgodziła się zapłacić w USA grzywnę 16,4 mln dolarów za ukrywanie przez co najmniej 4 miesiące wadliwego pedału gazu. Japończycy zgodzili się zapłacić, aby uniknąć przeciągających się sporów, zaprzeczyli jednak, by próbowali ukryć cokolwiek.

Zdaniem analityków, osłabia to pozycję firmy w perspektywie procesów karnych i cywilnych, jakie ją czekają w USA. Jest to co najmniej 97 postępowań z żądaniem odszkodowania i 138 pozwów zbiorowych o pokrycie spadku wartości aut Toyoty przy ich odsprzedaży.

Mamoru Kato z Tokai Tokyo Research Center jest zdania, że Toyota nie miała wielkiego wyboru i musiała zapłacić grzywnę w Stanach. — Odmowa wywołałaby falę oburzenia i zarzuty, że Toyota nie czuje się winna. Gdyby suma ta była ogromna, to może można byłoby oponować, ale była do wytrzymania — dodał Kato.

Zdaniem Tatsuya Mizuno, grzywna była bardzo mała, ale symboliczna. Przysporzy więcej szkody wizerunkowi Toyoty wśród konsumentów. Poważnym zagrożeniem są pozwy zbiorowe. W przeszłości z takiego powodu upadło kilka dużych firm — stwierdził.

Nowa operacja dotyczy wszystkich 13 tys. sportowo-użytkowych aut Lexus GX 460 sprzedanych dotąd na świecie: w tym ok. 9400 sztuk w USA i po tysiącu w Rosji i Omanie, 21 tys. Land Cruiser Prado dostosowanych do ruchu lewostronnego (z kierownicą z prawej strony), w tym 4400 w Omanie, 4 tys. w Rosji, 1500 w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Do takiego posunięcia skłoniła Toyotę publikacja amerykańskiego pisma „Consumer Reports”, ostrzegająca przed kupowaniem SUV Lexusa, bo pojazd ten może przewrócić się przy wchodzeniu w zakręt z dużą prędkością. Japończycy wstrzymali od tamtej pory sprzedaż i zawiesili produkcję tego modelu.

Biznes
UE bez rosyjskiej energii. Zapaść w motoryzacji. Weto ws. składki zdrowotnej
Biznes
Słabnąca sprzedaż aut uderza w polski przemysł motoryzacyjny
Biznes
Sprzedajemy nie tylko gaz
Biznes
Nowe sankcje USA na Rosję. Przejęcie Santandera. Unia kusi naukowców z USA
Biznes
USA daleko do 5 proc. PKB na obronność
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku