Toyota poprawia oprogramowanie

Toyota zapowiedziała unowocześnienie oprogramowania układu stabilizującego tor jazdy w 34 tys. pojazdów na świecie

Publikacja: 20.04.2010 17:30

W prasie pojawiły się ostrzeżenia przed kupowaniem SUV Lexusa, bo pojazd ten może przewrócić się prz

W prasie pojawiły się ostrzeżenia przed kupowaniem SUV Lexusa, bo pojazd ten może przewrócić się przy wchodzeniu w zakręt z dużą prędkością

Foto: Bloomberg

Nowa operacja dotyczy wszystkich 13 tys. sportowo-użytkowych aut Lexus GX 460 sprzedanych dotąd na świecie: w tym ok. 9400 sztuk w USA i po tysiącu w Rosji i Omanie, 21 tys. Land Cruiser Prado dostosowanych do ruchu lewostronnego (z kierownicą z prawej strony), w tym 4400 w Omanie, 4 tys. w Rosji, 1500 w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Do takiego posunięcia skłoniła Toyotę publikacja amerykańskiego pisma „Consumer Reports”, ostrzegająca przed kupowaniem SUV Lexusa, bo pojazd ten może przewrócić się przy wchodzeniu w zakręt z dużą prędkością. Japończycy wstrzymali od tamtej pory sprzedaż i zawiesili produkcję tego modelu.

Analityk Tatsuya Mizuno z Mizuno Credit Advisory stwierdził, że ta operacja zaszkodzi Toyocie, bo Lexus jest bardzo ważnym modelem dla tej firmy. — Produkcja nie jest zbyt duża w porównaniu do innych, jak Corolla czy Camry. Ale to silna marka reprezentująca technologie Toyoty stosowane w pojazdach luksusowych — wyjaśnił.

Wcześniej Toyota zgodziła się zapłacić w USA grzywnę 16,4 mln dolarów za ukrywanie przez co najmniej 4 miesiące wadliwego pedału gazu. Japończycy zgodzili się zapłacić, aby uniknąć przeciągających się sporów, zaprzeczyli jednak, by próbowali ukryć cokolwiek.

Zdaniem analityków, osłabia to pozycję firmy w perspektywie procesów karnych i cywilnych, jakie ją czekają w USA. Jest to co najmniej 97 postępowań z żądaniem odszkodowania i 138 pozwów zbiorowych o pokrycie spadku wartości aut Toyoty przy ich odsprzedaży.

Mamoru Kato z Tokai Tokyo Research Center jest zdania, że Toyota nie miała wielkiego wyboru i musiała zapłacić grzywnę w Stanach. — Odmowa wywołałaby falę oburzenia i zarzuty, że Toyota nie czuje się winna. Gdyby suma ta była ogromna, to może można byłoby oponować, ale była do wytrzymania — dodał Kato.

Zdaniem Tatsuya Mizuno, grzywna była bardzo mała, ale symboliczna. Przysporzy więcej szkody wizerunkowi Toyoty wśród konsumentów. Poważnym zagrożeniem są pozwy zbiorowe. W przeszłości z takiego powodu upadło kilka dużych firm — stwierdził.

Nowa operacja dotyczy wszystkich 13 tys. sportowo-użytkowych aut Lexus GX 460 sprzedanych dotąd na świecie: w tym ok. 9400 sztuk w USA i po tysiącu w Rosji i Omanie, 21 tys. Land Cruiser Prado dostosowanych do ruchu lewostronnego (z kierownicą z prawej strony), w tym 4400 w Omanie, 4 tys. w Rosji, 1500 w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Do takiego posunięcia skłoniła Toyotę publikacja amerykańskiego pisma „Consumer Reports”, ostrzegająca przed kupowaniem SUV Lexusa, bo pojazd ten może przewrócić się przy wchodzeniu w zakręt z dużą prędkością. Japończycy wstrzymali od tamtej pory sprzedaż i zawiesili produkcję tego modelu.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku