Rosyjskie samochody ze Szczecina

Intrall będzie zatrudniał 500 osób przy produkcji aut dostawczych

Publikacja: 04.01.2011 21:41

Intrall Lubo

Intrall Lubo

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski Maciej Kaczanowski

Rosyjska spółka Intrall będzie produkować w Szczecinie samochody dostawcze. Umowa rosyjskiego inwestora z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ) oraz marszałkiem województwa zachodniopomorskiego ma być podpisana w drugiej połowie stycznia. Szacuje się, że wartość przedsięwzięcia może sięgnąć 200 mln zł.

W zakładzie znalazłoby zatrudnienie ok. 500 osób, choć w nieoficjalnych wypowiedziach strony rosyjskiej pojawiała się nawet liczba tysiąca etatów. – To inwestycja o bardzo dużym znaczeniu. Jest pierwszym tak poważnym rosyjskim przedsięwzięciem w Polsce. Za nią mogą przyjść kolejne – powiedział "Rz" prezes PAIIZ Sławomir Majman.

Zakład w Szczecinie byłby częścią większego przedsięwzięcia rosyjskiego inwestora: Intrall buduje duże zakłady w Stawropolu. Wśród dostawców komponentów do produkcji byłyby także polskie firmy.

W Szczecinie skala produkcji nie byłaby zbyt duża, ale inwestycja obejmowałaby biuro badawczo-rozwojowe. Nie ustalono jeszcze, gdzie się znajdzie. W grę wchodzą tereny po zlikwidowanej stoczni, ale także wolne grunty pod budowę typu greenfield. Prawdopodobnie Rosjanie zdecydują się na tę drugą lokalizację.

Intrall już działał w Polsce: w Lublinie miał zakład przejęty po upadłym Daewoo Motor Poland. Ale jego spółka, która miała produkować auta dostawcze, w 2007 roku upadła. Teraz po Intrallu wiele obiecuje sobie Szczecin. W regionie brakuje miejsc pracy w przemyśle. – Mamy port, dobre połączenie drogowe z Niemcami. To mogłoby przyciągnąć innych rosyjskich inwestorów – uważa wiceprezydent Szczecina Aleksander Buwelski. Intrall może uzyskać od miasta ulgi w podatku od nieruchomości i dotacje na nowo tworzone miejsca pracy. Firma ma się starać o rządowy grant.

Dotychczas rosyjscy inwestorzy omijają Polskę. Znaczący jest Gazprom, współudziałowiec biegnącego przez Polskę tranzytowego gazociągu. Kolejny inwestor to Łukoil, który przejął sieć stacji paliw Jet. W branży metalurgicznej działa należąca do Siewierstalu spółka Siewierstallat Silesia.

Aktywniej Rosjanie inwestują w innych krajach regionu. Na Węgrzech mają akcje MOL, przejęli także linie lotnicze Malev. W Serbii stali się właścicielami koncernu paliwowego NIS, w Czechach inwestują w nieruchomości.

Rosyjska spółka Intrall będzie produkować w Szczecinie samochody dostawcze. Umowa rosyjskiego inwestora z Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ) oraz marszałkiem województwa zachodniopomorskiego ma być podpisana w drugiej połowie stycznia. Szacuje się, że wartość przedsięwzięcia może sięgnąć 200 mln zł.

W zakładzie znalazłoby zatrudnienie ok. 500 osób, choć w nieoficjalnych wypowiedziach strony rosyjskiej pojawiała się nawet liczba tysiąca etatów. – To inwestycja o bardzo dużym znaczeniu. Jest pierwszym tak poważnym rosyjskim przedsięwzięciem w Polsce. Za nią mogą przyjść kolejne – powiedział "Rz" prezes PAIIZ Sławomir Majman.

Biznes
Koniec drugiej aukcji 5G w Polsce. To była błyskawiczna licytacja
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Biznes
Które firmy opuściły Rosję przez wojnę? Jeden region najbardziej konsekwentny
Biznes
Właściciel Wirtualnej Polski poprawił wyniki. Notowania akcji w górę
Biznes
Polski Kongres Gospodarczy powraca. Pracodawcy RP zapraszają na najważniejsze wydarzenie gospodarcze tej wiosny
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Biznes
Rozmowy USA - Rosja w Rijadzie. Europejski przemysł wraca na właściwe tory?
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście