Jak wyliczyła PAP, przetargi, które ma zamiar unieważnić Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, są warte ok. 9,4 mld zł. To m.in. postępowania na wybór wykonawców, którzy mieli budować drugą nitkę autostrady A18 z Olszyny do Golnic (Dolny Śląsk), drogę S-5 na odcinku Mielno – Gniezno (Wielkopolska), trasę ekspresową nr 7 na odcinku Radom-Jędrzejów czy obwodnicę Ostrowa Wielkopolskiego w ciągu ekspresowej jedenastki.
43 mld zł kosztowałaby budowa dróg z listy rezerwowej
W sumie GDDKiA zawiesiła rozstrzygnięcie 26 przetargów wartych 26 mld zł na budowę 680 km dróg. Niektóre na decyzję czekały od 2008 roku – to fragment ekspresowej S3 z Gorzowa Wielkopolskiego do Międzyrzecza. Przeciągające się rozstrzygnięcia to m.in. wynik zawirowań z obszarami Natura 2000 z 2008 r. GDDKiA wstrzymała rozpoczynanie nowych inwestycji do czasu ustalenia nowych obszarów i uzupełniania w koniecznych wypadkach dokumentacji środowiskowych.
Cięcia są konsekwencją zatwierdzenia pod koniec stycznia nowego programu budowy dróg na lata 2011 – 2015, w którym uwzględnione zostały planowane cięcia na finansowanie inwestycji transportowych na najbliższe lata.