Dla Forda to najważniejsza premiera dekady – od powodzenia tego samochodu zależy przyszłość marki. Focus jest jednym z najważniejszych modeli na obu rynkach. Będzie konkurować nie tylko z VW Golfem i Oplem Astrą, ale także modelami francuskimi i koreańskimi, jak Kia cee'd oraz bliźniaczy Hyundai i30. Focus ma nowe podwozie, od zderzaka do zderzaka liczy 4358 mm (o 21 mm więcej niż poprzednik), jest o 16 mm niższy od wcześniejszej wersji (mierzy 1484 mm) oraz o 16 mm węższy (szerokość wynosi 1823 mm). Nowe podwozie stosowane jest także w miniwanie, będzie wykorzystane również w SUV-ie.
Samochód ma sporo elektronicznych gadżetów, ale najbardziej nowatorski jest Torque Vectoring Control (TVC). System ułatwia jazdę na zakręcie: zewnętrzne koło jest przyspieszane, przez co samochód szybciej pokonuje zakręt. Mechanicznie jest to wykonane bardzo prosto: hamowane jest wewnętrzne koło, przez co toczące się po zewnętrznym torze przyspiesza. TVC dostępne jest we wszystkich wersjach modelu, niezależnie od silnika. System działa podobnie do systemu stabilizacji ESP, tyle że zamiast hamować, przyspiesza samochód. Koncerny samochodowe zapowiadają, że systemy sterowania momentem na kołach aut będą coraz częściej stosowane. Ceny forda focusa zaczynają się od 60 700 zł.