Szansa na mniejszy obowiązek sprzedaży biopaliw

Rząd może obniżyć w tym roku obowiązek sprzedaży biopaliw w transporcie. Na takim rozwiązaniu zyskają PKN Orlen i Grupa Lotos

Publikacja: 01.06.2011 09:54

Szansa na mniejszy obowiązek sprzedaży biopaliw

Foto: Bloomberg

Krajowe koncerny paliwowe od dawna starają się o obniżenie NCW - narodowego celu wskaźnikowego dla sprzedaży biopaliw. W tym roku wynosi on 6,2 proc. wartości energii w transporcie. - NCW może być  zmienione jeszcze w tym roku, przygotowujemy odpowiednie propozycje - mówi "Rz" Waldemar Pawlak, minister gospodarki.

Dodaje, że chodzi o to, by biopaliwa nie obciążały nadmiernymi kosztami kierowców. Od maja przestały obowiązywać bowiem ulgi w akcyzie na biokomponenty dodawane do paliw, co dodatkowo wpłynęło na podwyżki na stacjach.

Biopaliwa są droższe od benzyny i diesla. Dlatego koszty wprowadzenia biopaliw na rynek  w przypadku PKN Orlen wyniosły w ubiegłym roku ok. 250 mln zł, zaś w przypadku Grupy Lotos - ok. 70 mln zł. Najbardziej dopłacają firmy do dystrybucji bioestru (B100) czyli paliwa wyprodukowanego w całości z oleju roślinnego.

Obniżenie NCW może obniżyć jednocześnie koszty przedsiębiorstw. Kolejnym korzystnym rozwiązaniem dla firm jest wprowadzenie normy na paliwo z dodatkiem do 7 proc. estrów, tzw. B7.  Ma to być paliwo normatywne, czyli sprzedawane bez oddzielnych dystrybutorów.

Zmianę ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw sejm przyjął w piątek. W ubiegłym roku szacowano, że wprowadzenie na rynek normy dla B7 zmniejszy roczne koszty koncernów  o 150 mln zł, ponieważ będą mogły zmniejszyć dystrybucję B100. Zmiana ustawy nie wystarczy jednak dla wprowadzenia nowej normy, w tej sprawie potrzebne jest jeszcze rozporządzenie. Dlatego dodawanie do 7 proc. estrów do diesla zacznie się najwcześniej w sierpniu.

Ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, nad którą pracuje teraz senat, umożliwi także redukcję NCW dla firm. Muszą one jednak udowodnić, że co najmniej 70 proc. wykorzystanych biokomponentów pochodzi z umów zawartych z rolnikami, dostawcami biomasy bądź z upraw własnych. Współczynnik redukcji NCW będzie określać co roku rada ministrów.

Krajowe koncerny paliwowe od dawna starają się o obniżenie NCW - narodowego celu wskaźnikowego dla sprzedaży biopaliw. W tym roku wynosi on 6,2 proc. wartości energii w transporcie. - NCW może być  zmienione jeszcze w tym roku, przygotowujemy odpowiednie propozycje - mówi "Rz" Waldemar Pawlak, minister gospodarki.

Dodaje, że chodzi o to, by biopaliwa nie obciążały nadmiernymi kosztami kierowców. Od maja przestały obowiązywać bowiem ulgi w akcyzie na biokomponenty dodawane do paliw, co dodatkowo wpłynęło na podwyżki na stacjach.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni