Sport to biznes

Sprzedawcy sprzętu sportowego oczekują w tym sezonie dwucyfrowej dynamiki wzrostu obrotów. Największym powodzeniem cieszą się rowery. O sytuacji na polskim rynku sportowym opowiada Tomasz Piątkowski, prezes sieci Ski Team

Publikacja: 18.06.2011 13:24

Sport to biznes

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Jaki będzie ten sezon dla sprzedawców sprzętu sportowego?

Sezon 2011 jest bardzo dobry w porównaniu do wiosny i lata ubiegłego roku. Spodziewamy się wzrostu sprzedaży o około 20 proc. rok do roku. W 2010 r. mieliśmy do czynienia z sezonem zapaści, ze względu na różne nagłe wydarzenia, jak. m.in. powodzie, czy katastrofa smoleńska. Popyt obniżała też duża liczba dni wolnych od pracy, kiepska pogoda, czy długa zima. To wszystko sprawiło, że nie było dobrej atmosfery do zakupów. Odczuł to cały handel, nie tylko branża sportowa. W naszych sklepach pozostało około 20 proc. niesprzedanych rowerów, które znalazły nabywców na tegorocznych wyprzedażach.

Jakie sporty obecnie są popularne?

Rośnie popularność sportów typu hobby. Są to takie dyscypliny, które może uprawiać w dowolnym mieście. W Polsce w dalszym ciągu najbardziej popularną dziedziną sportów wiosenno-letnich jest jazda na rowerze

Jak wygląda obecnie rynek rowerów w Polsce?

W sezonie letnim na polski rynek sprowadza się około 0,5 miliona rowerów, w tym 120-130 tys. sztuk markowego sprzętu o wartości powyżej 1000 zł. W ciągu ostatnich 5 lat rynek rowerów skurczył się prawie o połowę, ale zmieniła się za to struktura zakupów. Dziś sprowadza się więcej markowego sprzętu. Kilka lat temu większość oferty znajdowała się w hipermarketach. Jednocześnie powoli odchodzi się od rowerów górskich na rzecz miejskich i trekingowych. Ludzie kupują coraz lepszy i droższy sprzęt, bo wiedzą że dłużej im posłuży.

Z czego wynika ta zmiana nawyków?

Głównie ze zmiany funkcji roweru. Popyt na rowery przeniósł się ze wsi do miast. Kiedyś były głównie środkiem lokomocji, a teraz służą rekreacji. Wieś zrezygnowała z rowerów na rzecz samochodów.

Jaki asortyment, poza rowerami cieszy się obecnie zainteresowaniem?

Rozwija się segment turystyczny. Wynika to przede wszystkim z tego, że turystyka staje się coraz bardziej popularną dyscypliną sportową również w wielkich miastach. Dobrym przykładem może być tutaj Nordic Walking. Ten rodzaj ćwiczeń wielu ludziom służy też jako rehabilitacja. Obserwujemy również rosnące zainteresowanie odzieżą i akcesoriami do pieszych wycieczek, czyli asortymentem z segmentu outdooru.

Od czego jeszcze zależy popyt na artykuły sportowe?

Po 1990 roku zmieniła się mentalność Polaków i sposób spędzania przez nich wolnego czasu. Pojawiło się wiele nowych dyscyplin, dla których nie było odpowiednich miejsc i całej niezbędnej infrastruktury. Te dyscypliny to m.in. squash, fitness, tenis, pływanie, taniec, gokarty, kręgle. Dziś sezon na nie trwa cały rok. Należy wziąć również pod uwagę, że wiele osób uprawia te dyscypliny, by przygotować się do sezonu. Przed 1990 rokiem nie uprawiano też sportów powietrznych – jak lotniarstwo czy spadochroniarstwo. Co ciekawe - obecnie można kupić mały samolot w cenie samochodu.  Jest też cała grupa sportów, które wiążą się z wyjazdami.

Jakie to sporty?

Przede wszystkim wszelkiego rodzaju sporty wodne jak surfowanie, narty wodne, kajakarstwo, spływy, czy nurkowanie. Wiele z tych dyscyplin wiąże się z dalekimi wyjazdami, np. nad Morze Czerwone, a także do Meksyku, Australii, czy Nowej Zelandii. Sprzęt do nurkowania, a zwłaszcza butle ludzie zazwyczaj wypożyczają na miejscu, stąd ciężko oszacować łączną wartość sprzedaży na polskim rynku artykułów do sportów wodnych. Ludzie najczęściej kupują odzież do nurkowania, jak: pianki czy płetwy, a także okulary, zegary. Sporty wodne to także jachty, które można wypożyczać, nie trzeba kupować własnych. Na wyjazdy popularny jest również trekking wysokogórski – popularne kierunki wyjazdów to Ameryka Południowa, jak np. Peru. Tutaj jednak trzeba sporo wydać na sprzęt, taki jak śpiwory, namioty, buty, odzież, itd.

Jakie dyscypliny rozwijają się najbardziej dynamicznie?

Możemy zaliczyć do nich sporty motorowe. W Polsce wyraźnie rośnie rynek quadów. Coraz więcej osób kupuje motory i quady na własność. Bardzo popularną dyscypliną staje się również hippika. Jej rozmiar rośnie w postępie geometrycznym. Przybywa prywatnych klubów jeździeckich. W samej Warszawie i jej okolicach jest już ponad 100 stajni. Wiele z tych klubów na czas wakacji przenosi się poza Warszawę, do miejscowości wypoczynkowych. Na drogach widuje się często przyczepy końskie. Na popularności zyskuje też golf. Ta dyscyplina jednak wymaga dobrej infrastruktury, bo istotną rolę odgrywa tu ukształtowanie terenu.

A jak wygląda sprzedaż na całym rynku sportowym i poszczególnych jego segmentach?

Co do tego brak jakichkolwiek statystyk. Polski rynek artykułów sportowych jest bardzo rozdrobniony – występuje na nim kilka tysięcy podmiotów różnej wielkości. Nie ujawniają one swoich danych dotyczących sprzedaży i nikt nie prowadzi takiej ewidencji. Wiele osób kupuje też i wypożycza sprzęt za granicą.

Jaki będzie ten sezon dla sprzedawców sprzętu sportowego?

Sezon 2011 jest bardzo dobry w porównaniu do wiosny i lata ubiegłego roku. Spodziewamy się wzrostu sprzedaży o około 20 proc. rok do roku. W 2010 r. mieliśmy do czynienia z sezonem zapaści, ze względu na różne nagłe wydarzenia, jak. m.in. powodzie, czy katastrofa smoleńska. Popyt obniżała też duża liczba dni wolnych od pracy, kiepska pogoda, czy długa zima. To wszystko sprawiło, że nie było dobrej atmosfery do zakupów. Odczuł to cały handel, nie tylko branża sportowa. W naszych sklepach pozostało około 20 proc. niesprzedanych rowerów, które znalazły nabywców na tegorocznych wyprzedażach.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?