Po 1990 roku zmieniła się mentalność Polaków i sposób spędzania przez nich wolnego czasu. Pojawiło się wiele nowych dyscyplin, dla których nie było odpowiednich miejsc i całej niezbędnej infrastruktury. Te dyscypliny to m.in. squash, fitness, tenis, pływanie, taniec, gokarty, kręgle. Dziś sezon na nie trwa cały rok. Należy wziąć również pod uwagę, że wiele osób uprawia te dyscypliny, by przygotować się do sezonu. Przed 1990 rokiem nie uprawiano też sportów powietrznych – jak lotniarstwo czy spadochroniarstwo. Co ciekawe - obecnie można kupić mały samolot w cenie samochodu. Jest też cała grupa sportów, które wiążą się z wyjazdami.
Jakie to sporty?
Przede wszystkim wszelkiego rodzaju sporty wodne jak surfowanie, narty wodne, kajakarstwo, spływy, czy nurkowanie. Wiele z tych dyscyplin wiąże się z dalekimi wyjazdami, np. nad Morze Czerwone, a także do Meksyku, Australii, czy Nowej Zelandii. Sprzęt do nurkowania, a zwłaszcza butle ludzie zazwyczaj wypożyczają na miejscu, stąd ciężko oszacować łączną wartość sprzedaży na polskim rynku artykułów do sportów wodnych. Ludzie najczęściej kupują odzież do nurkowania, jak: pianki czy płetwy, a także okulary, zegary. Sporty wodne to także jachty, które można wypożyczać, nie trzeba kupować własnych. Na wyjazdy popularny jest również trekking wysokogórski – popularne kierunki wyjazdów to Ameryka Południowa, jak np. Peru. Tutaj jednak trzeba sporo wydać na sprzęt, taki jak śpiwory, namioty, buty, odzież, itd.
Jakie dyscypliny rozwijają się najbardziej dynamicznie?
Możemy zaliczyć do nich sporty motorowe. W Polsce wyraźnie rośnie rynek quadów. Coraz więcej osób kupuje motory i quady na własność. Bardzo popularną dyscypliną staje się również hippika. Jej rozmiar rośnie w postępie geometrycznym. Przybywa prywatnych klubów jeździeckich. W samej Warszawie i jej okolicach jest już ponad 100 stajni. Wiele z tych klubów na czas wakacji przenosi się poza Warszawę, do miejscowości wypoczynkowych. Na drogach widuje się często przyczepy końskie. Na popularności zyskuje też golf. Ta dyscyplina jednak wymaga dobrej infrastruktury, bo istotną rolę odgrywa tu ukształtowanie terenu.
A jak wygląda sprzedaż na całym rynku sportowym i poszczególnych jego segmentach?