Zwiększająca się przewaga Apple'a, którego roczne przychody jeszcze w 2007 r. stanowiły połowę przychodów Microsoftu (24,6 wobec 51,1 mld dol.), pieczętuje ostateczną zmianę lidera technologicznego rynku. Głównym źródłem sukcesy Apple'a jest sektor mobilny, a konkretnie telefon iPhone, który tylko w zakończonym w czerwcu kwartale znalazł 20,3 mln nabywców. To o 142 proc. więcej niż rok temu. Drugim największym źródłem gotówki jest tablet iPad, na którego skusiło się w ciągu trzech miesięcy 9,25 mln klientów.
Oba motory biznesu Apple'a należą do segmentu rynku, w którym Microsoft wciąż czeka na sukces. Firma przespała wzrost popularności zaawansowanych telefonów komórkowych w latach 2007 – 2009 i dopiero jesienią 2010 r. wprowadziła na rynek Windows Phone 7. To system operacyjny dla komórek, który może konkurować z iPhone'em i telefonami opartymi na platformie Google Android. Windows Phone 7 sprzedaje się jednak na tyle słabo (ok. 1 proc. udziału w rynku smartfonów w maju), że Microsoft szuka pomocy w partnerstwie z fińską Nokią. Pierwsze telefony tego producenta z systemem Windows pojawią się na rynku dopiero pod koniec roku. Wcześniej uwagę rynków ściągnie jednak nowy model iPhone'a, którego premierę zapowiedziano na jesień.
Microsoft wciąż mocny
Mimo wszystko analitycy wciąż wierzą w Microsoft. Od 15 czerwca cena akcji giganta wzrosła z 23 do ponad 27 dol. Kilkanaście dni temu jeden z flagowych produktów firmy, pakiet Office, doczekał się długo oczekiwanej wersji internetowej. Gigant zapowiedział też, że w 2012 roku na rynku pojawi się Windows 8, najnowsza odsłona najpopularniejszego systemu operacyjnego na świecie. Nowy Windows ma pracować zarówno na komputerach, jak i tabletach oraz komórkach. Rekomendacja większości biur maklerskich na Wall Street dla akcji Microsoftu to "kupuj".
Komputery i ipody na marginesie, królują iPhone i tablet iPad
W 2011 r. Apple będzie miało najprawdopodobniej ponad 90 mld dol. przychodów i wyprzedzi pod tym względem Microsoft. Największym źródłem gotówki dla koncernu jest telefon iPhone – produkt, który pojawił się na rynku zaledwie w 2007 r. W zakończonym właśnie kwartale telefon oraz powiązane z nim produkty i usługi przyniosły ponad 13,3 mld dol. przychodu. Drugi największy segment produktów z logo jabłka, tablet iPad, wygenerował sprzedaż o wartości 6 mld dol., a komputery przenośne – „tylko" 3,5 mld dol.