Polacy wydają coraz więcej w restauracjach

Rynek gastronomiczny w Polsce czeka kilka lat szybkiego rozwoju. W przyszłym roku, głównie dzięki Euro 2012, jego wartość przekroczy 30 mld złotych. W górę będzie szła także liczba lokali

Publikacja: 26.08.2011 12:00

Polacy wydają coraz więcej w restauracjach

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

– Prawdziwy boom w branży gastronomicznej nastąpi w 2012 roku. Doprowadzą do niego głównie mistrzostwa Europy w piłce nożnej – mówi „Rz" Paweł Jachowski, prezes spółki Leśne Runo prowadzącej 16 restauracji o tej samej nazwie.

Ożywienia w branży gastronomicznej w przyszłym roku spodziewa się także Jan Kościuszko, prezes spółki Polskie Jadło, która buduje m.in. sieć przydrożnych lokali pod marką Pit Stop Bary. Jego zdaniem wartość rynku restauracyjnego w miastach wzrośnie o ok. 4 – 5 proc. Natomiast o 8 – 9 proc. mogą zwiększyć się przychody restauracji przydrożnych. Przyczyni się do tego wzrost ruchu turystycznego, zwłaszcza w czasie trwania Euro 2012.

Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w 2012 r. Polacy wydadzą w restauracjach, barach i kawiarniach łącznie ok. 7,4 mld euro, czyli ponad 30 mld zł. To o prawie 2 mld zł więcej niż w 2011 r.

Zdaniem analityków Euromonitora pierwsze oznaki ożywienia branży, po dwóch latach spadków wartości rynku gastronomicznego, będą widoczne już w tym roku. W 2011 r. Polacy wydadzą na jedzenie i napoje w lokalach niemal 7 mld euro, czyli ok. 29 mld zł. W 2010 r. przeznaczyli na ten cel o niemal 4 proc. mniej.

Z wyników w pierwszej połowie tego roku zadowolona jest firma Subway, która zarządza siecią ponad 40 barów kanapkowych. – W pierwszej połowie 2011 r. nasza sprzedaż w Polsce zwiększyła się o 14 proc. i spodziewamy się utrzymania pozytywnego trendu także w przyszłym roku – mówi Martin Princ z Subway Europa Centralna i Wschodnia.

Maciej Mausch, menedżer ds. relacji inwestorskich AmRestu, zarządzającego m.in. restauracjami Pizza Hut i KFC, twierdzi, że w porównaniu z 2010 r. klienci częściej sięgają po droższe produkty z kategorii premium, co korzystnie odbija się na przychodach.

Aby przygotować się na Euro 2012 i wykorzystać pozytywny trend na rynku gastronomicznym w kolejnych latach (do 2015 r. jego wartość sięgnie 8,6 mld euro), firmy otwierają kolejne lokale. Do końca 2012 r. Subway chce mieć w naszym kraju 75 placówek. Około 20 lokali, czyli tyle samo co w 2011 r., w przyszłym roku zamierza otworzyć spółka Da Grasso, właściciel największej sieci pizzerii w Polsce.

Zdaniem Euromonitora Polacy będą także coraz chętniej odwiedzać kawiarnie. Za cztery lata wartość tego segmentu rynku gastronomicznego ma wynieść ok. 2,1 mld euro (ponad 4 mld zł). W 2011 r. sięgnie 1,75 mld euro.

Spółka CHI Polska, właściciel sieci kawiarni coffeeheaven, od początku tego roku otworzyła 10 lokali i ma ich obecnie 78.

– Do końca roku planujemy uruchomić jeszcze kilka – zapowiada Paweł Wasiljew, dyrektor zarządzający CHI Polska. Jego zdaniem polski rynek kawiarni czeka nie tylko rozwój, ale także zmiana struktury.  – Nawet najwięksi światowi gracze mają w nim zaledwie kilkunastoprocentowy udział, dlatego w ciągu najbliższych kilku lat można się spodziewać jego konsolidacji – mówi Wasiljew.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

– Prawdziwy boom w branży gastronomicznej nastąpi w 2012 roku. Doprowadzą do niego głównie mistrzostwa Europy w piłce nożnej – mówi „Rz" Paweł Jachowski, prezes spółki Leśne Runo prowadzącej 16 restauracji o tej samej nazwie.

Ożywienia w branży gastronomicznej w przyszłym roku spodziewa się także Jan Kościuszko, prezes spółki Polskie Jadło, która buduje m.in. sieć przydrożnych lokali pod marką Pit Stop Bary. Jego zdaniem wartość rynku restauracyjnego w miastach wzrośnie o ok. 4 – 5 proc. Natomiast o 8 – 9 proc. mogą zwiększyć się przychody restauracji przydrożnych. Przyczyni się do tego wzrost ruchu turystycznego, zwłaszcza w czasie trwania Euro 2012.

Biznes
Prezydent kontra rząd? Biznes wzywa do współpracy
Materiał Promocyjny
Renters, czyli dopalacz deweloperski. Korzyści dla firm ze współpracy z liderem najmu
Biznes
Co nowy prezydent powinien zrobić w obronności?
Biznes
Biznes liczy na prorozwojową współpracę rządu i prezydenta
Biznes
Nawrocki wygrywa wybory. Rosyjskie lotniska w ogniu. Cła Trumpa rosną
Materiał Promocyjny
Obiekt z apartamentami inwestycyjnymi dla tych, którzy szukają solidnych fundamentów
Biznes
Europejskie firmy boją się wysyłać swoich pracowników do USA