Reklama

Polacy wydają coraz więcej w restauracjach

Rynek gastronomiczny w Polsce czeka kilka lat szybkiego rozwoju. W przyszłym roku, głównie dzięki Euro 2012, jego wartość przekroczy 30 mld złotych. W górę będzie szła także liczba lokali

Publikacja: 26.08.2011 12:00

Polacy wydają coraz więcej w restauracjach

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

– Prawdziwy boom w branży gastronomicznej nastąpi w 2012 roku. Doprowadzą do niego głównie mistrzostwa Europy w piłce nożnej – mówi „Rz" Paweł Jachowski, prezes spółki Leśne Runo prowadzącej 16 restauracji o tej samej nazwie.

Ożywienia w branży gastronomicznej w przyszłym roku spodziewa się także Jan Kościuszko, prezes spółki Polskie Jadło, która buduje m.in. sieć przydrożnych lokali pod marką Pit Stop Bary. Jego zdaniem wartość rynku restauracyjnego w miastach wzrośnie o ok. 4 – 5 proc. Natomiast o 8 – 9 proc. mogą zwiększyć się przychody restauracji przydrożnych. Przyczyni się do tego wzrost ruchu turystycznego, zwłaszcza w czasie trwania Euro 2012.

Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że w 2012 r. Polacy wydadzą w restauracjach, barach i kawiarniach łącznie ok. 7,4 mld euro, czyli ponad 30 mld zł. To o prawie 2 mld zł więcej niż w 2011 r.

Zdaniem analityków Euromonitora pierwsze oznaki ożywienia branży, po dwóch latach spadków wartości rynku gastronomicznego, będą widoczne już w tym roku. W 2011 r. Polacy wydadzą na jedzenie i napoje w lokalach niemal 7 mld euro, czyli ok. 29 mld zł. W 2010 r. przeznaczyli na ten cel o niemal 4 proc. mniej.

Z wyników w pierwszej połowie tego roku zadowolona jest firma Subway, która zarządza siecią ponad 40 barów kanapkowych. – W pierwszej połowie 2011 r. nasza sprzedaż w Polsce zwiększyła się o 14 proc. i spodziewamy się utrzymania pozytywnego trendu także w przyszłym roku – mówi Martin Princ z Subway Europa Centralna i Wschodnia.

Reklama
Reklama

Maciej Mausch, menedżer ds. relacji inwestorskich AmRestu, zarządzającego m.in. restauracjami Pizza Hut i KFC, twierdzi, że w porównaniu z 2010 r. klienci częściej sięgają po droższe produkty z kategorii premium, co korzystnie odbija się na przychodach.

Aby przygotować się na Euro 2012 i wykorzystać pozytywny trend na rynku gastronomicznym w kolejnych latach (do 2015 r. jego wartość sięgnie 8,6 mld euro), firmy otwierają kolejne lokale. Do końca 2012 r. Subway chce mieć w naszym kraju 75 placówek. Około 20 lokali, czyli tyle samo co w 2011 r., w przyszłym roku zamierza otworzyć spółka Da Grasso, właściciel największej sieci pizzerii w Polsce.

Zdaniem Euromonitora Polacy będą także coraz chętniej odwiedzać kawiarnie. Za cztery lata wartość tego segmentu rynku gastronomicznego ma wynieść ok. 2,1 mld euro (ponad 4 mld zł). W 2011 r. sięgnie 1,75 mld euro.

Spółka CHI Polska, właściciel sieci kawiarni coffeeheaven, od początku tego roku otworzyła 10 lokali i ma ich obecnie 78.

– Do końca roku planujemy uruchomić jeszcze kilka – zapowiada Paweł Wasiljew, dyrektor zarządzający CHI Polska. Jego zdaniem polski rynek kawiarni czeka nie tylko rozwój, ale także zmiana struktury.  – Nawet najwięksi światowi gracze mają w nim zaledwie kilkunastoprocentowy udział, dlatego w ciągu najbliższych kilku lat można się spodziewać jego konsolidacji – mówi Wasiljew.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

Reklama
Reklama
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama