Firmy spożywcze chcą zniesienia kwot cukrowych

Polski rząd jest za utrzymaniem kwot na unijnym rynku cukru. Przeciw są m.in. producenci słodyczy i napojów

Publikacja: 14.02.2012 02:54

Firmy spożywcze chcą zniesienia kwot cukrowych

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

– W ubiegłym roku nasze produkty zdrożały o 3 – 5 proc. Jednym z głównych powodów podwyżek był wzrost cen cukru – mówi „Rz" Dariusz Orłowski, prezes produkującej słodycze spółki Wawel. W 2011 r. firma wydała na cukier ok. 20 mln zł więcej niż rok wcześniej.

W grudniu 2011 r. cukier w kilogramowym opakowaniu oferowany przez polskie zakłady kosztował średnio 3,15 zł. Rok wcześniej jego cena wynosiła niecałe 2,4 zł, a w grudniu 2009 r. nieznacznie przekraczała 2 zł. Rekord padł w kwietniu 2011 r. Kilogram cukru kosztował wówczas w sklepach ponad 5 zł.

Firmy spożywcze, które przepłacają za cukier, winą za sytuację obarczają unijne regulacje. Reforma rynku cukru, która weszła w życie ostatecznie w sezonie 2009/2010, przełożyła się na znaczne ograniczenie jego produkcji w Unii Europejskiej. Polska, trzeci producent cukru w UE, w ramach przyznanych kwot może wytworzyć go nieco ponad 1,4 mln ton rocznie. To nie tylko mniej, niż jesteśmy w stanie produkować, ale także o 200 tys. ton poniżej krajowego zapotrzebowania.

– W obecnym kształcie kwotowanie produkcji cukru w UE nie ma sensu. Limity są niższe niż możliwości produkcyjne – mówi Łukasz Chmielewski z Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (Fammu/Fapa). – Nadwyżek nie można użyć we Wspólnocie na cele spożywcze, a eksport unijny jest ograniczony ustaleniami z WTO.

– Regulacja rynku cukru doprowadziła do katastrofalnych zmian dla użytkowników – podkreśla Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności (PFPŻ). – W jej konsekwencji nastąpiła nieuzasadniona podwyżka cen – dodaje. Zdaniem PFPŻ, Krajowej Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych Polbisco, Krajowej Unii Producentów Soków oraz Krajowej Izby Gospodarczej Przemysł Rozlewniczy, trzeba jak najszybciej uwolnić rynek cukru. Okazją ku temu jest reforma wspólnej polityki rolnej. Bruksela zaproponowała bowiem, aby kwotowanie produkcji cukru obowiązywało tylko do końca sezonu 2014/2015.

Opinii firm spożywczych nie podziela polski rząd. Jego zdaniem należy utrzymać kwotowanie produkcji cukru w UE co najmniej do 2020 r. Zaznacza jednak, że należy zwiększyć kwoty produkcyjne. Ta ostatnia propozycja podoba się firmom spożywczym, ale jako rozwiązanie w okresie przejściowym, czyli do sezonu 2014/2015.

Za utrzymaniem systemu kwotowego są cukrownie, ponieważ stabilizuje on podaż. Nie akceptują jednak wszystkich obecnych regulacji. – Polska stała się importerem netto cukru. Nie jest to dla nas sytuacja korzystna – mówi Marcin Mucha ze Związku Producentów Cukru w Polsce.

– W ubiegłym roku nasze produkty zdrożały o 3 – 5 proc. Jednym z głównych powodów podwyżek był wzrost cen cukru – mówi „Rz" Dariusz Orłowski, prezes produkującej słodycze spółki Wawel. W 2011 r. firma wydała na cukier ok. 20 mln zł więcej niż rok wcześniej.

W grudniu 2011 r. cukier w kilogramowym opakowaniu oferowany przez polskie zakłady kosztował średnio 3,15 zł. Rok wcześniej jego cena wynosiła niecałe 2,4 zł, a w grudniu 2009 r. nieznacznie przekraczała 2 zł. Rekord padł w kwietniu 2011 r. Kilogram cukru kosztował wówczas w sklepach ponad 5 zł.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?