Wymiana etykiet na wódce, ginie czy whisky dostępnych w Polsce już się zaczęła. Informacje o rozsądnym piciu alkoholu na części swoich produktów umieścili m.in. Stock Polska oraz CEDC, dwaj najwięksi producenci wódki w naszym kraju. Do końca 2015 r. w ich ślady mają pójść wszyscy członkowie Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP?PPS), reprezentującego około 75 proc. branży.
– Naszym członkom zalecamy umieszczanie na etykietach adresu strony internetowej o odpowiedzialnej konsumpcji www.pijodpowiedzialnie.pl lub strony europejskiej www.responsibledrinking.eu – mówi „Rz" Leszek Wiwała, prezes ZPPPS.
Etykiety do edukowania konsumentów od 2008 r. wykorzystują producenci piwa. Pierwsze znak „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu" na swoich produktach umieściły największe firmy zrzeszone w Związku Browary Polskie. – Dziś wykorzystują je także małe i średnie browary – wyjaśnia Danuta Gut, dyrektor Związku Browary Polskie.
Producenci mocnych alkoholi od obrazków wolą jednak odnośnik do strony www. – Chcemy promować odpowiedzialną konsumpcję alkoholu w jak najszerszej grupie konsumentów. Kwestia ta dotyczy nie tylko kobiet w ciąży czy kierowców – wskazuje Marek Malinowski ze Stock Polska, przewodniczący rady głównej ZPPPS.
Umieszczanie obrazków i informacji na etykietach popiera Krzysztof Brzózka, dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. – Musi być to jednak część kompleksowych działań – zaznacza.