Obecnie PKP mają większościowe udziały lub są właścicielem 100 proc. akcji w 20 spółkach. W 2015 r. ma pozostać pięć: zarządca infrastruktury Polskie Linie Kolejowe, przewoźnicy PKP Intercity i LHS oraz 51 proc. akcji PKP Cargo, a do tego spółka turystyczna Natura Tour, w której trwa restrukturyzacja majątkowa.
Główny strumień pieniędzy na spłatę 4,3 mld zł długów PKP mają zasilić wpływy z prywatyzacji oraz przychody z emisji euroobligacji i sprzedaży nieruchomości. Takie są założenia strategii PKP na lata 2012-2015. Od ich realizacji zależą dalsze losy obecnego prezesa PKP Jakuba Karnowskiego.
W ciągu ostatnich lat plany prywatyzacyjne PKP kończyły się klapą. Dla potrzeb prognoz kolej i tym razem założyła awaryjny scenariusz, w którym niepowodzeniem kończy się zbycie spółek Cargo i Energetyka. W tym wariancie spółka będzie musiała w 2014 r. pożyczyć na spłatę starych długów.