Projekt wspólnego nieba opóźniony

Jak poinformowała Komisja Europejska, nie wszystkie państwa Unii stworzyły wspólne bloki przestrzeni powietrznej. Lotnictwo traci przez to 5 mld euro rocznie

Publikacja: 06.12.2012 13:10

Projekt wspólnego nieba opóźniony

Foto: Bloomberg

Wyznaczony do ego termin minął 4 grudnia. Jednym z FABów (Funkcjonalny Blok Przestrzeni Powietrznej) które powstały jest FAB polsko - litewski.

FABów ma powstać dziewięć zamiast obecnych 27, ich stworzenie jest kluczowym element planu ustanowienia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej – co mogłoby potroić przepustowość przestrzeni powietrznej w Europie i zmniejszyć o połowę koszty kontroli ruchu lotniczego. Oszczędności dla branży mają po wdrożeniu nowego systemu zarządzania przestrzenią powietrzną sięgnąć 5 mld euro.

Komisja Europejska zapowiedziała wszczęcie postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego w odniesieniu do wszystkich FAB-ów, które nie są jeszcze w pełni zgodne ze wszystkimi wymogami prawnymi. Na wiosnę 2013 r. Bruksela ma przedstawić również nowy pakiet środków ustawodawczych zmierzających do przyspieszenia reform i pełnej realizacji jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.

Obecny system zarządzania unijnym niebem, jego rozdrobnienie powoduje co roku dodatkowe koszty w wysokości ok. 5 mld euro. To konsekwencja wydłużenie średniej trasy lotu o ok. 42 km, w konsekwencji spalanie większej ilości paliwa, więcej emisji, wyższe koszty dla użytkowników i większe opóźnienia.

- Podejmiemy wszelkie możliwe działania w celu urzeczywistnienia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej. Koszty opóźnień i zagęszczenia ruchu lotniczego ponosi codziennie obywatel UE i przedsiębiorca, gdy korzystają z usług lotniczych. Jeżeli dodamy do tego koszty ponoszone przez gospodarkę związane z utratą efektywności oraz koszty ponoszone przez środowisko, jasne staje się, że jednolita europejska przestrzeń ma zbyt duże znaczenie, aby pozwolić tu sobie na porażkę. W czasach kryzysu gospodarczego nie możemy zadowolić się zachowaniem obecnego stanu rzeczy. A właśnie teraz wdrażanie reformy europejskiej przestrzeni powietrznej ulega poważnemu opóźnieniu. FAB-y mają ogromne znaczenie dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a termin ich ustanowienia właśnie mija. Jednym wyjściem jest rygorystyczne wdrożenie przepisów prawa UE – powiedział Siim Kallas, wicekomisarz unijny odpowiedzialny za transport.

Pierwsze otwarcie unijnego nieba w 1993 roku sprawiło, że podróżowanie stało się o wiele bardziej dostępne i tańsze, oraz pobudziło rozwój usług lotniczych. Od tego czasu ruch lotniczy wzrósł o 54 proc. Ograniczona przestrzeń powietrzna, w której dziennie realizowanych jest 24 tys. lotów przekłada się na liczne opóźnienia rejsów.

Wyznaczony do ego termin minął 4 grudnia. Jednym z FABów (Funkcjonalny Blok Przestrzeni Powietrznej) które powstały jest FAB polsko - litewski.

FABów ma powstać dziewięć zamiast obecnych 27, ich stworzenie jest kluczowym element planu ustanowienia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej – co mogłoby potroić przepustowość przestrzeni powietrznej w Europie i zmniejszyć o połowę koszty kontroli ruchu lotniczego. Oszczędności dla branży mają po wdrożeniu nowego systemu zarządzania przestrzenią powietrzną sięgnąć 5 mld euro.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi