Spośród stacji paliw działających na polskim rynku najbardziej rozpoznawalną marką jest Orlen – wynika z badania pt. „Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce", przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS. Na znajomość obiektów płockiego koncernu wskazało aż 92 proc. respondentów. Na podium znalazły się jeszcze placówki Lotosu, których rozpoznawalność wynosi 70 proc., i BP, gdzie sięga ona 67 proc. Kolejne w zestawieniu były kolejno stacje: Shell, Circle K, Moya i Amic. W każdym z tych przypadków znajomość marek rosła, gdy badaniem objęto tylko kierowców aktywnych lub często tankujących paliwo (przynajmniej raz w tygodniu).
Szeroka oferta
Ankieterzy zapytali również respondentów o jakość obsługi oferowanej przez poszczególne sieci. W aż 87 proc. odpowiedzi stwierdzono, że na stacjach Orlenu jest ona wysoka. Pod tym względem drugie miejsce zajęły obiekty BP, a trzecie Shell. Na wysoką jakość obsługi wskazało w tych przypadkach odpowiednio 73 proc. i 71 proc. ankietowanych. Kolejne lokaty przypadły sieciom Lotos, Circle K, Moya i Amic.
Podobnie wygląda klasyfikacja pod względem oceny jakości oferowanego paliwa. W tym przypadku jedynie BP i Shell zmieniły się miejscami na podium. Wygrał znowu Orlen z 80 proc. wskazań. Kierowcy coraz częściej przyjeżdżają na stacje nie tylko po to, aby zatankować paliwo, ale też po to, aby dokonać zakupów artykułów spożywczych i innych. Według respondentów szeroką ich ofertę mają zwłaszcza Orlen (53 proc. wskazań), BP oraz Shell.
IBRiS poprosił osoby ankietowane o wskazanie, która z sieci stacji paliw jest ich zdaniem liderem rynku w Polsce. Z 72 proc. wskazań bezkonkurencyjny okazał się Orlen. Kolejne lokaty zajęły sieci Lotos, Shell, BP, Amic i Circle K.