Wydarzeniem dnia będzie ogłoszenie wyników plebiscytu dziennikarzy europejskich Car of the Year 2014 (COTY). Tegorocznymi finalistami są BMWi3, Citroen C4 Picasso, Mazda3, Mercedes-Benz Klasy S, Peugeot 308, Skoda Octavia oraz Tesla Model S. ?W zeszłym roku jurorzy wybrali najnowszy model VW Golfa i byli za tę decyzję krytykowani. Była to już druga nagroda dla tego najpopularniejszego auta niemieckiego koncernu. Poprzednio otrzymał ją 18 lat temu Golf III. Teraz jednak mówi się o nagrodzie dla Tesli.
Salon genewski nie jest największy, nawet w Europie liczbą i gości, i premier wyprzedzają go wystawy we Frankfurcie i Paryżu. Jest jednak bardziej od nich prestiżowy. Pokazuje się tutaj najwięcej najnowocześniejszych technologii i nowych trendów, którymi będzie się kierowała europejska motoryzacja.
To także salon, gdzie króluje luksus. Pokazywane są pojedyncze egzemplarze aut, ręcznie wykonane, najczęściej na zamówienie milionerów. W Genewie w czasie wystawy producenci sprzedają najwięcej aut, zdarza się czasami, że nawet po kilkaset sztuk. Kupienie samochodu w tym miejscu nadal jest wyznacznikiem statusu społecznego, nawet wśród najbogatszych.
W tym roku zaplanowanych jest 145 premier całkowicie nowych pojazdów i nieco zmienionych, wyposażonych w nowy napęd, ze zmianami we wnętrzu, nowymi silnikami itd.
Koncerny samochodowe przed salonem zazwyczaj bawią się z publicznością w kotka i myszkę. A to pokażą przed oficjalną premierą zdjęcie fragmentu auta, a to pozwolą, żeby przemknęło ulicą oklejone taśmami w paski i kropki, tak aby trudno było wyobrazić sobie kształt maszyny. W taki sposób – ujawniając zdjęcie jednego światła i kawałka grilla – zachęca do odwiedzenia swojego stoiska Rolls-Royce. Pokazuje kolejne fragmenty najnowszego wydania Ghosta Series II.