Reklama

Znowu przybyło płatnych dróg

Ponad 3,5 miliarda złotych zebrał do tej pory z opłat system viaToll. W tym roku przychody sięgnęły 1,5 mld zł.

Publikacja: 07.10.2014 12:32

Znowu przybyło płatnych dróg

Foto: Fotorzepa, Sławoir Mielnik Sławoir Mielnik

Wydłużyła się sieć płatnych dróg w Polsce. Z początkiem października kolejne 58 kilometrów tras zostało objętych systemem elektronicznego poboru opłat viaToll. W sumie system obowiązuje już na przeszło 2,9 tys. kilometrów autostrad i dróg ekspresowych.

Rozszerzenie systemu objęło tym razem fragment autostrady A1 od węzła Kowal do węzła Łódź Północ oraz odcinek autostrady A4 pomiędzy węzłami Rzeszów Północ i Rzeszów Wschód. Blisko miesiąc wcześniej system zaczął obowiązywać na autostradzie A1 od węzła Czerniewice do Włocławka oraz od Świerklan do granicy z Czechami, na A4 od Jarosławia do Korczowej, na drodze ekspresowej S8 pomiędzy węzłami Syców Wschód i Wieluń oraz na odcinku Łask–Rzgów.

Ponadto pobieranie opłat zaczęło się na ekspresówkach S14 (odcinek Pabianice–Róża), S 19 (Rzeszów–Świlcza) oraz na drodze krajowej nr 90 od Jelenia do miejscowości Baldram przy skrzyżowaniu z drogą krajową nr 55.

ViaToll zarabia coraz więcej. – Łączne przychody systemu od początku jego funkcjonowania przyniosły 3 miliardy i 562 miliony złotych – poinformowała rzecznik viaToll Dorota Prochowicz. Od stycznia do końca września tego roku viaToll zarobił 1,47 mld zł. W samym wrześniu pojazdy objęte opłatami zapłaciły za przejazd płatnymi odcinkami 130 mln i 665 tys. zł. Dla porównania w sierpniu, a więc jeszcze przed ostatnim rozszerzeniem systemu, przychody wynosiły 117,8 mln zł.

System viaToll jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów. Działa od lipca 2011 roku i systematycznie jest rozszerzany o nowe odcinki dróg. Za każdym razem decyzję o rozszerzeniu systemu podejmuje Rada Ministrów.

Reklama
Reklama

Na początku viaToll obejmował 1565 km, natomiast docelowo do roku 2018 – wtedy firma Kapsch przestanie być operatorem systemu – miał zostać rozszerzony na ok. 7 tys. km. Jest to jednak mało prawdopodobne, bo tempo budowy nowych tras od jakiegoś czasu spada.

Pieniądze z opłat, które trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego, przeznaczane są na rozbudowę drogowej infrastruktury. Ale beneficjentem systemu jest także ochrona środowiska. Wysokość opłat zależy bowiem nie tylko od rodzaju pojazdu, ale przede wszystkim od spełnianej przez niego normy emisji spalin. Przykładowo kierowcy ciężarówek z normą Euro 5 płacą o połowę niższą stawkę niż w przypadku tego samego typu pojazdów z normą Euro 2. W rezultacie duża część firm transportowych zainwestowała w nowsze pojazdy: odsetek tych z Euro 5 jest obecnie najwyższy – to ponad 300 tys. aut korzystających z systemu. Pojazdów z Euro 6 jest na razie niewiele – nieco ponad 2 proc., ale najsurowsza norma obowiązuje dopiero od początku obecnego roku.

Według danych z viaToll największa część przewoźników – poza polskimi – to pojazdy z Niemiec. Na kolejnych miejscach są Litwini i Czesi.

Wydłużyła się sieć płatnych dróg w Polsce. Z początkiem października kolejne 58 kilometrów tras zostało objętych systemem elektronicznego poboru opłat viaToll. W sumie system obowiązuje już na przeszło 2,9 tys. kilometrów autostrad i dróg ekspresowych.

Rozszerzenie systemu objęło tym razem fragment autostrady A1 od węzła Kowal do węzła Łódź Północ oraz odcinek autostrady A4 pomiędzy węzłami Rzeszów Północ i Rzeszów Wschód. Blisko miesiąc wcześniej system zaczął obowiązywać na autostradzie A1 od węzła Czerniewice do Włocławka oraz od Świerklan do granicy z Czechami, na A4 od Jarosławia do Korczowej, na drodze ekspresowej S8 pomiędzy węzłami Syców Wschód i Wieluń oraz na odcinku Łask–Rzgów.

Reklama
Biznes
Polak wśród najlepszych dyrektorów zarządzających na świecie
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama