Reklama
Rozwiń
Reklama

Jak przenosiliśmy numery komórek: 1,1 mln w trzy czwarte roku

Oferty operatorów mobilnych upodabniają się do siebie, ?a w reklamie celebryci ?rzadziej przechodzą do Play. ?Efekt: liczba przenoszonych numerów już nie rośnie.

Publikacja: 17.10.2014 10:45

Oferty operatorów mobilnych upodabniają się do siebie, ?a w reklamie celebryci ?rzadziej przechodzą

Oferty operatorów mobilnych upodabniają się do siebie, ?a w reklamie celebryci ?rzadziej przechodzą do Play. ?Efekt: liczba przenoszonych numerów już nie rośnie.

Foto: Bloomberg

Około 1,1 mln numerów komórkowych przeniesiono z sieci do sieci w ciągu trzech kwartałów tego roku – wynika z danych operatorów o tzw. rynku MNP (ang. mobile number portability), które zbiera z rynku serwis Rpkom.pl.

Telekomy nie dzielą się informacjami chętnie i nie robią tego otwarcie. Część z nich odmawia nawet nieoficjalnych rozmów na ten temat.

Teoretycznie raporty wszystkich sieci komórkowych (firmy niechętnie się nimi dzielą publicznie) powinny być takie same, ale jednak nieznacznie się różnią. Należy jednak przyjąć, że liczba przenoszonych numerów mobilnych się stabilizuje, a w omawianym okresie mogła być nieco niższa niż rok wcześniej.

Składa się na to kilka elementów. Z jednej strony oferty telekomów są coraz bardziej podobne, z drugiej firmy lepiej przewidują decyzje klientów. Skuteczna okazuje się też pakietyzacja usług, które są użytkownikom na bieżąco sprzedawane. W rezultacie konsumentom i firmom trudniej jest zrezygnować jednocześnie z kilku usług o różnych terminach wygasania umów.

Z drugiej strony rozmówcy „Rz" wskazują, że ustały – po nagłośnieniu sprawy – akcje telefoniczne, w których sprzedawcy jednej firmy namawiali klientów drugiej do zmiany operatora. Ciszej o przenoszeniu numerów mówi się też w kampaniach reklamowych. Pojawiają się również oferty, których warunki nie premiują migracji.

Reklama
Reklama

W ciągu trzech kwartałów tego roku dodatni bilans przenosin numerów odnotowała tylko najmłodsza sieć mobilna, Play, której operatorem jest P4.

Do sieci tego telekomu przeniesiono w sumie około 590 tys. numerów (około 52 proc. wszystkich). Rok wcześniej było to niemal 680 tys. numerów.

Uwzględniając fakt, że konkurencyjni operatorzy odebrali Playowi w tym roku 153 tys. numerów, sieć zdobyła na czysto na rynku MNP około 437 tys. użytkowników.

Dla porównania, w analogicznym okresie 2013 r. bilans Play wyniósł aż 579 tys., a udział operatora w rynku przenoszonych numerów – około 58 proc.

Przeciwnie dzieje się u tzw. wielkiej trójki: Orange, Plus i T-Mobile pozyskują w tym roku więcej numerów niż w 2013 r. Bilans Orange Polska, który walczy o dodatni wynik, po trzech kwartałach jest jednak ujemny.  Operator był na plusie na razie tylko w I kw. 2014 r. dzięki umowom z dużymi klientami korporacyjnymi (banki). Te nie zdarzają się jednak codziennie.

Liczba przyjętych przez tę firmę numerów telefonicznych to około 273 tys., co daje jej około 24-proc. udział w tak liczonym rynku.

Reklama
Reklama

Ujemny bilans mają T-Mobile Polska (około 160 tys. numerów) oraz Polkomtel, operator sieci Plus (około 235 tys. numerów na minusie).

Te dwie firmy mają jednak zbliżony (około 10-proc.) udział w liczbie pozyskanych numerów.

Biznes
Przełomowy wyrok w Delaware. Elon Musk odzyskuje miliardy
Biznes
Brytyjczycy sprzedają światłowody w Polsce. Orange i APG przejmą Nexerę
Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama