Jak przenosiliśmy numery komórek: 1,1 mln w trzy czwarte roku

Oferty operatorów mobilnych upodabniają się do siebie, ?a w reklamie celebryci ?rzadziej przechodzą do Play. ?Efekt: liczba przenoszonych numerów już nie rośnie.

Publikacja: 17.10.2014 10:45

Oferty operatorów mobilnych upodabniają się do siebie, ?a w reklamie celebryci ?rzadziej przechodzą

Oferty operatorów mobilnych upodabniają się do siebie, ?a w reklamie celebryci ?rzadziej przechodzą do Play. ?Efekt: liczba przenoszonych numerów już nie rośnie.

Foto: Bloomberg

Około 1,1 mln numerów komórkowych przeniesiono z sieci do sieci w ciągu trzech kwartałów tego roku – wynika z danych operatorów o tzw. rynku MNP (ang. mobile number portability), które zbiera z rynku serwis Rpkom.pl.

Telekomy nie dzielą się informacjami chętnie i nie robią tego otwarcie. Część z nich odmawia nawet nieoficjalnych rozmów na ten temat.

Teoretycznie raporty wszystkich sieci komórkowych (firmy niechętnie się nimi dzielą publicznie) powinny być takie same, ale jednak nieznacznie się różnią. Należy jednak przyjąć, że liczba przenoszonych numerów mobilnych się stabilizuje, a w omawianym okresie mogła być nieco niższa niż rok wcześniej.

Składa się na to kilka elementów. Z jednej strony oferty telekomów są coraz bardziej podobne, z drugiej firmy lepiej przewidują decyzje klientów. Skuteczna okazuje się też pakietyzacja usług, które są użytkownikom na bieżąco sprzedawane. W rezultacie konsumentom i firmom trudniej jest zrezygnować jednocześnie z kilku usług o różnych terminach wygasania umów.

Z drugiej strony rozmówcy „Rz" wskazują, że ustały – po nagłośnieniu sprawy – akcje telefoniczne, w których sprzedawcy jednej firmy namawiali klientów drugiej do zmiany operatora. Ciszej o przenoszeniu numerów mówi się też w kampaniach reklamowych. Pojawiają się również oferty, których warunki nie premiują migracji.

W ciągu trzech kwartałów tego roku dodatni bilans przenosin numerów odnotowała tylko najmłodsza sieć mobilna, Play, której operatorem jest P4.

Do sieci tego telekomu przeniesiono w sumie około 590 tys. numerów (około 52 proc. wszystkich). Rok wcześniej było to niemal 680 tys. numerów.

Uwzględniając fakt, że konkurencyjni operatorzy odebrali Playowi w tym roku 153 tys. numerów, sieć zdobyła na czysto na rynku MNP około 437 tys. użytkowników.

Dla porównania, w analogicznym okresie 2013 r. bilans Play wyniósł aż 579 tys., a udział operatora w rynku przenoszonych numerów – około 58 proc.

Przeciwnie dzieje się u tzw. wielkiej trójki: Orange, Plus i T-Mobile pozyskują w tym roku więcej numerów niż w 2013 r. Bilans Orange Polska, który walczy o dodatni wynik, po trzech kwartałach jest jednak ujemny.  Operator był na plusie na razie tylko w I kw. 2014 r. dzięki umowom z dużymi klientami korporacyjnymi (banki). Te nie zdarzają się jednak codziennie.

Liczba przyjętych przez tę firmę numerów telefonicznych to około 273 tys., co daje jej około 24-proc. udział w tak liczonym rynku.

Ujemny bilans mają T-Mobile Polska (około 160 tys. numerów) oraz Polkomtel, operator sieci Plus (około 235 tys. numerów na minusie).

Te dwie firmy mają jednak zbliżony (około 10-proc.) udział w liczbie pozyskanych numerów.

Około 1,1 mln numerów komórkowych przeniesiono z sieci do sieci w ciągu trzech kwartałów tego roku – wynika z danych operatorów o tzw. rynku MNP (ang. mobile number portability), które zbiera z rynku serwis Rpkom.pl.

Telekomy nie dzielą się informacjami chętnie i nie robią tego otwarcie. Część z nich odmawia nawet nieoficjalnych rozmów na ten temat.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: USA atakują Iran. Gigafabryka AI i trudne negocjacje UE–USA
Biznes
Importowany cement problemem dla branży w Polsce i Europie
Biznes
Należy zadbać o większą produkcję leków w Polsce
Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje