Drogowcy zgromadzili już 324 tys. ton soli rozlokowanej w 250 magazynach. Do akcji odśnieżania ma być gotowych 2,3 tys. pługów, 1,3 tys. solarek, ponadto pługi wirnikowe i piaskarki. Wzdłuż dróg krajowych ustawionych zostanie przeszło 1400 kilometrów zasłon mających chronić przed nawiewaniem śniegu.

Według GDDKiA, przygotowania do zimowego utrzymania dróg rozpoczęto jeszcze latem: oceniono stan techniczny dróg, sprawdzone zostały pobocza i urządzenia odwadniające. Przed zimą dokonuje się także przeglądu zadrzewienia: usuwane są osłabione lub martwe gałęzie i konary drzew, które pod naporem śniegu mogłyby zagrozić bezpieczeństwu jadących. Przed nadejściem pierwszego ataku zimy stan pełnej gotowości mają osiągnąć obwody drogowe, w których zgromadzony jest sprzęt: pługi i pługi wirnikowe, równiarki, spycharki, ładowarki i solarki, a także gdzie składowane są materiały do usuwania śliskości zimowej (chlorki sodu, wapnia i magnezu, solanki oraz materiały zapewniające szorstkość).

Obwody drogowe rozlokowane są na terytorium całego kraju, a ich pracą w czasie zimy będzie zarządzać szesnaście oddziałów GDDKiA. Większość pojazdów do zimowego utrzymania dróg krajowych wyposażona jest w system monitorowania pracy sprzętu, dzięki czemu widać, na którym odcinku drogi się znajdują, z jaką prędkością się poruszają, a nawet jaką czynność wykonują. Otrzymywane z całego kraju dane są na bieżąco przetwarzane w Punkcie Informacji Drogowej w Warszawie.

Z nadejściem zimy przy drogach biegnących wzdłuż terenów niezalesionych montowane będą drewniane płotki lub siatki z tworzyw sztucznych, które przeciwdziałają nawiewaniu śniegu na jezdnię. Na wybranych odcinkach rozstawiane mają być także znaki informujące o lokalnie występującej śliskości oraz nakazujące jazdę w łańcuchach. W trakcie zbliżającego się sezonu zimowego, drogi krajowe utrzymywane będą w trzech standardach: I - około 4400 km; II - około 10900 km; III - około 2600 km. Natomiast w ramach systemu „Utrzymaj standard" utrzymywanych jest 1250 km dróg.