To strategiczna trasa dla całego Podbeskidzia – wyprowadza ruch z Bielska – Białej w kierunku Żywca i dalej – w stronę Zwardonia. Jest kluczowa dla całego ruchu turystycznego w tym regionie, a zarazem dla pojazdów jadących tranzytem w kierunku południowej granicy ze Słowacją.
Otwierany dziś odcinek to przeszło 6-kilometrowy fragment pomiędzy Mikuszowicami a Buczkowicami. To pierwszy fragment 15-kilometrowej trasy na kierunku Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń, który pozwoli na skrócenie przejazdu z Bielska do Żywca o blisko kwadrans i ułatwi komunikację pomiędzy sąsiednimi gminami: Wilkowice oraz Buczkowice. Teraz ten odcinek, który w czasie weekendów jest zatłoczony samochodami, można będzie pokonać w zaledwie 4 minuty.
Nowa ekspresówka ma 2 szerokie 10-metrowye jezdnie po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m każdy w obu kierunkach. Do tego pas awaryjny o szerokości 2,50 m. Bezpieczny wjazd i wyjazd na drogę ekspresową umożliwiają dwa węzły drogowe: „Wilkowice" typu „półkoniczyna" oraz „Buczkowice" typu „trąbka". W ramach inwestycji wybudowano m.in. 4 mosty, 5 wiaduktów, a także kilkadziesiąt przepustów. Przebudowane zostały sieci gazowe, elektroenergetyczne, teletechniczne i wodno-kanalizacyjne.
Do zakończenia całości przedsięwzięcia pozostał jeszcze odcinek o długości 9,5 km od węzła Buczkowice do Żywca, który ma powstać w trzecim kwartale przyszłego roku. Droga S-69 jest elementem transeuropejskich sieci transportowych i biegnie w VI Paneuropejskim Korytarzu Transportowym, tworząc połączenie południowej granicy państwa ze Słowacją w Zwardoniu z drogą ekspresową S-1 w Bielsku-Białej. Jest także elementem projektu priorytetowego TEN-T nr 25 obejmującego budowę autostrady Gdańsk—Brno/Bratysława—Wiedeń. Przedłużeniem S-69 na południe będzie słowacka autostrada D-3 Żylina—Skalite, która jest w trakcie budowy.